Upponyi kilátások - Kalica tető és Három-kő bérc

Szilveszter előtt, 28-án leesett még egy kis hó Bánkúton, de sajnos amilyen gyorsan jött olyan gyorsan gyorsan is ment és 29-én már szinte hűlt helye volt. Kicsit bosszankodtam miatta, hogy nem mentünk hétfőn a hóba túrázni, és keddre hagytam "mert úgyis megmarad addig". Viszont pár perc puffogás után inkább már örültem, mert kezdett már kicsit sok lenni Bánkútból az utóbbi időben. Így inkább egy merőben más célpontot választottunk, a Lázbérci víztározót és egy számunkra teljesen új kilátót, Három-kő bércet. Máténál láttam nemrég, és mivel nem simertem egyből le is nyomoztam merre lehet és azonnal belopta magát a szívembe ez a Upponyban található bájos sziklaszirt.

Volt egy egész jó kis körtúra tervem aznapra Upponyból, de ember tervez a figyelmetlen túrázó meg eltéríti saját magát a terveitől... Na de ne rohanjuk ennyire elölre. Uppony lázbérci víztározó felőli végében egy nagy parkolóban álltunk meg az autóval és innen indultunk a kék kereszt jelzést követve majd az OKT kék jelzést követve átkeltünk a Csernely-patakon, elhaladtunk az Upponyi erdész vendégház előtt, és az utca végénél jobbra kanyarodva keztünk el felfelé haladni. Na már itt sikerült elrontanom a navigálást, ugyanis a tervek szerint nem jobbra, hanem balra kellett volna mennünk... Pedig még volt is eszemben mikor elindultunk, hogy figyelni kell majd egyszer melyik utat választjuk a kereszteződésben... Igen kellett volna... Hát nem jött össze.

Az utca végén a rossz, jobb irányba kanyarodva ez a látvány fogadott minket. Hatalmas sártenger a fakitermelés, az elmúlt napok bőséges esőzése és az enye, mondhatni meleg időjárás miatt. Utunk egy ideig a kitermelést elszenvedő fenyőerdő mellett vezetett olyan igazi cuppogós, 3 kiló dzsuvát viszel a bakancsaidon sárrengetegben.

A Kalica-tető nyerge irányjelző táblánál tűnt fel, hogy nem igazán ott vagyunk ahol én azt terveztem, és az elképzelt körtúra egy kis újratervezésre szorul... Arra jutottunk, hogy ha már itt vagyunk, akkor először a Kalica-tetőre megyünk ki, majd vissza a kereszteződésbe, fel Három-kő bércre és onnan vissza ugyanazon az úton ahol jöttünk. A nyeregtől a kék háromszög jelzésen már egész normális körülmények uralkodtak annak hála, hogy ezen a szakaszon már nem folyt a kitermelés.

A Kalica tetőről csaknak 360 fokos körpanorámában élvezhetük a mesés kilátást, megcsodálhatjuk a Lázbérci víztározót, Dédestapolcsány határát és Upponyt is az Upponyi hegység lankás hegyoldalaival.

Alattunk az Upponyi-szoros

A Kalica-tető oldalában álló Herkó páter-kereszt a hagyomány szerint a reformáció és a katolicizmus határát jelölte. Eszerint Herkó páter Upponynál állította meg a kálvinistákat.

A Kalica-tetőről visszatéerünk a nyeregbe a kék háromszög jelzésen, majd az OKT kék jelzésén folytattunk tovább a túrát Három-kő bérc irányába elhaladva Köves-mál nyergénél és a Fekete-hegyi nyeregnél. Na itt talán még az eddigieknél is nagyobb sárral és vízzel kellett megküzdenünk, hogy feljussunk a szép kilátást ígérő sziklaszirtre. Nem volt könnyű menet, de végül csak sikerült hellyel közzel kikerülni minden szinte az út egész szélességében elterülő bokáig érő pocsolyát, és a sziklaszirt panorámája tényleg kárpótolt a fáradozásunkért. Még az uram is azt mondta rá, hogy tetszik neki, mert végre valami mást lát, mint az összes többi Bükki kőről... (Mert hát ugye azokról mindről ugyanolyan a kilátás.) És ez nagyon-nagy szó, hogy neki valami tetszik. :D

Mivel elég későn indultunk és a nagy sárnak köszönhetően a részidőnk finoman fogalmazva is pocsék volt így sajnos nem sokat időzhettünk a sziklaszirten. Meguzsonnáztunk, ittunk egy kis forró teát és indultunk is vissza majdnem ugyanazon az úton amin érkeztünk. Köves mál nyergénél találtunk egy érdészeti utat, ami ugyanoda vitt minket vissza, mint ahonnan érkeztünk és az egy fokkal kevésbé tűnt sárosnak (sajnos csak egy ideig volt ez igaz) ezért inkább ezen ereszkedtünk vissza Uppony irányába egy szakaszon. Útközben rengeteg pata nyommal találkoztunk a mély sárban, és csak reméltem, hogy a tulajonosaik még nem akarnak előjönni, amíg le nem megy a nap (vagy legalább, amíg mi ott vagyunk)... :D

Épphogy megúsztuk, hogy az erdőben sötétedjen ránk, de ezt a csodát még sikerült elcsípünk a fenyőerdő szélén, ahogy sétáltunk lefelé.