Odorvár körtúra a csodálatos Hór-patak völgyében

Rég szerettem volna már eljutni a festői szépségű Hór völgyébe, mert rengeteg szép képet láttam már erről a csodás vidékről bükki Facebook csoportokban. Sajnos mivel viszonylag távolabb esik tőlünk, így időtakarékossági szempontokat szem előtt tartva többször halasztottuk már el a Cserépfalura látogatás programját... Idén nyáron azonban végre beiktattuk ezt a csodás túrát is a programunkba a Hór völgyének bejárásával, Odor vár és a Subalyuk barlang meghódításával.

Túránkat a Suba-lyuk látogatóközpontnál kezdtük egy jó kávéval és egy kis dorombolással. :) A látogatóközpontnál szuper étterem üzemel, amit a túra végén jól ki is próbáltuk.

Az életmentő kávé után el is indultunk a Hór-patak völgyének felfedezésére. Utunk szinte végig jól járható széles döngölt földúton vezet a völgyben a kék jelzést követve. Alig 500 méter megtétele után el is értük a Suba-lyuk barlanghoz vezető kék barlang jelzést, ami a bal kérzre vezet fel a meredek hegyoldalban 40 méter magasságban megbújó barlanghoz. Magas sziklalépcsőfokokon egyensúlyozva  juthatunk fel a barlang bejáratához.

A Suba-lyuk olyan barlang, amely a kitöltéséből előkerült, neandervölgyi ember csontmaradványai miatt híres, fokozottan védett barlang. Ez az első, Magyarországon talált, neandervölgyi ember csontmaradványnak a lelőhelye. Fokozottan védett barlang. A nevét egy helyi betyár miatt kapta, akinek Suba Mihály (Suba Miska), vagy Suba Lukács volt a neve.  A barlangnál megpihentünk kicsit, megcsodáltuk a kilátást "Júlia erkélyén" keresztül, majd indultunk tovább a völgy további részeinek felfedezésére.

Bükk barlangai igazolópont - Subalyuk-barlang

A barlangnál tett kis kalandozás után újra a kék jelzésen folytattuk tovább a túrát, elhaladtuk a jobb kézre található az egykori kőfejtő mellett is, és a piros-kék jelzés elágazásánál mi továbbra is a kék jelzést követtük tovább. Utunk végig árnyas fák között kanyargó széles föld/beton útún vezetett.

Volt kőfejtő sziklafala

Nagyjából 2,5 km megtétele után jobb kézre találtuk az Oszlai tájházat, amihez tettünk egy kis kitérőt és így megcsodálhattuk túránk legmagasabb célpontját, Odorvárat is a rétről. A kis kitérő után továbbra is a völgyben haladtunk tovább a kék jelzésen.

Odorvár sziklaszirtje

Less Nándor emlékkő a tájház mellett

Körülbelül 4,5 km meghtétele után értük el az Odorvárra vezető kék várrom jelzés és kék sáv jelzés elágazását. Mi azonban ahelyett, hogy egyből Odorvárat vettük volna célba a kék sáv jelzésen folytattuk tovább a túrát a Füzér-kői átjáró barlang irányába, ugyanis ez a barlang hiányzott még a környékről a barlangos kihívásunkból. A barlang felé tartva útközben még egy turistákat szállító "szafari járattal" is találkoztunk az úton.

Bükk barlangjai igazolópont - Fürzér-kői átjáróbarlang

A barlaghoz tett kisebb kitérő után visszatértünk a piros-kék jelézés elágazásáig és a kék kereszt, piros sáv jelzésen haladtunk továbbb a beton úton egy darabig.

A hosszú völgyi erdészlak mellett keltünk át a hídon bal kézre és a sűrű fákkal benőtt erdei úton folytattuk tovább a túrát az uram "nagy örömére". Eleinte még jól kivehető volt az ösvény, de egy idő után annyira be volt nőve az út fákkal és jelzések is alig voltak, hogy folyamatosan telefonos térképpel ellenőriztük, hogy jó irányba haladunk-e. A sűrűből kiérve újra nyílt terepen folytattuk a túrát,  itt újra voltak jelzések és az ösvény is jól járható lett.

Az Odvas-bükk tető környékén szép kilátás volt a jutalmunk a megpróbáltatásokért, és reméltük, hogy nem lesz több ilyen szakasz a túrán, ahol valószínüleg 10 éve nem járt már turista. :D Vagy legalábbis nem sűrűn fordul meg az állapotokból ítélve. Az időjárás itt már kezdett vészjósló lenni, gyülekeztek a fellegek, de reméltük hogy megússzuk nagyobb elázás nélkül a túrát. Nos reményeink nem jöttek be egyik sem, de erről majd később...

Az elhagyatott turista úton útközben rengeteg szederbokor szegélyezte az ösvényt, és én ki is használtam ezt, csemegzétem kicsit a finom gyülölcsből. Természetesen ez sem volt túl jó ötlet egyszer ugyanis úgy tűnt "valaki más" is van a bokor túloldalán... Látni nem láttunk semmit, de feltételeztük, hogy valószínűleg  egy vaddisznó lehetett, aki nemtetszésének adott hangot a sűrűből... Szerencsére ekkor már alig pár 10 méterre voltunk a civlilzációtól és a beton úttol az Erzsébet-forrás közelében, így fellélegeztünk amikor elértük végre az utat.

Bükk forrásai igazolópont - Szent Erzsébet forrás

A forrást elhagyva a beton útról a piros várrom jelzésre letérve újabb "csodás" kalandok vártak ránk. Az út mentén lépten nyomon vaddizsnó túrásokba botlottunk, és a tetőre felérve derékig érő dzsindzsás fogadott minket, amin úgy kellett átverekedni magunkat nagyjából 500 méteren keresztül.  Lett pár új karcolásom is, de legalább vaddisznóval nem találtuk szembe magunkat a keskeny benőtt ösvényen. Na nem tettem zsebre amit ezért kaptam, de azért csak átgázoltunk rajta és elértük végül Odorvárat, amit valószínűleg nem sokan közelítenek meg ebből az irányból...

kilátás a dzsindzsából útban Odorvár felé

Bükk szirtjei igazolópont - Odorvár

Távolban a völgyben az Oszlai tájház.

Mikor már azt hittük szerencsésen megúsztuk az esőt és épp indultunk volna lefelé elkezdett dörögni, villámlani és leszakadt az ég... Ez az esőbeálló bivak mentett meg minket. Nagyjából egy órát szobroztunk itt arra várva, hogy elálljon az eső. Amikor kezdett alábbhagyni a vihar elindultunk végre lefelé, és mire elértük a völgy torkolatát ott már szinte nyoma sem volt esőnek, pedig a csúcson tetemes mennyiségű csapadék zúdult a nyakunkba...

A kellemesen fárasztó elázós túrát pedig egy finom vacsorával zártuk a Remete étteremben...