Kácsi kalandozás - Kőhodály, Farkas kövek és Kács fürdő

Renkdvíül el vagyok maradva a túra beszámolókkal a blogon a viszgára készülés miatt, ezért úgy döntöttem inkább visszafelé haladok az időben és az aktuálisabb őszi kirándulásokkal kezdem az élménybeszámolókat a kimaradt nyáriak helyett.... Múlt hétvégén például Kácson járt a kiscsapatunk kedvenc sofőrünknél Tamásnál, aki az élménydús túra után fantasztikus bográcsossal és minden más földi jóval várt minket. Ezúton is még egyszer köszönjük a szivélyes vendéglátást, a kényelmes fekhelyet és az extra macskás szolgáltatásokat, nagyon hálásak vagyunk érte!

Tamáséknál találtkoztunk azon a csodás napsütéses novemberi szombaton, és a szivélyes vendéglátásnak köszönhetően elég nehezen sikerült abszolválni az elindulást. Kaptunk finom kávét, na meg persze welcome pálinkát és azt hiszem főként ennek köszönhetően valahogy mindenkinek nehezen sikerült összeszedni magát, hogy megkezdjük az aznapi nem túl hosszú, de annál izgalamasabb túrnkat. Judit, az éppen aktuális túraszervezőnk egy szuper körtúrát tervezett nekünk látványosságokkal és kilátópontokkal egybekötve.

Végig a sárga Kő-völgyi tanosvény jelzést követtük a túrán. A Petőfi utcáról indultunk, a Kanyar Csárdánál jobbra fordultunk a jelzést követve, útközben elhaladtuk a Községháza előtt, a focipálya mellett és nem sokkal később az aszfalt helyett már az erdőben baktattunk az esős idójárásnak köszönhetően kialaklult iradtlan sártengert hol jobbról hol balrtól kerülgetve.

Az első izgalmas megállónk a Kácsi kőhodálynál és juhász barlanglakásnál volt. Hatalmas sziklafalba vájt üregeket találtunk az erdő kellős közepén, ahol egykoron népes juhcsordát tartottak. Egyszerűen hihetelten, hogy ilyet van az erdő mélyén, mindenesetre jól szórakoztunk amíg körbejártuk a méretes csarnokokat. :) A térképen baromfiólak, kóhodály és juhász barlanglakás néven találjátok a mesterségesen kialakított barlangrendszert.

A kácsi Várhegy délnyugati oldalában, a riolittufába több nagyméretű helyiségből álló kőhodályt, oszlopos teremsort faragtak. A riolit tufába faragott juhhodály hatalmas méreteivel és robusztus stílusával elgondolkodtató jelenség az erdő közepén. Egy komplex mezőgazdasági épület a múltból, amiben felismerhetők a juhászati tevékenység kifinomult részletei. Építésének pontos idejét nem ismerik. A helyi juhászok itt tartották a falu nyáját.
/ forrás - Turautak.com

Innen továbbra is a sárga színű kő-völgy tanösvény jelzést követtük, útközben elhaladtunk a Katona sírok és a Dobi rét mellett.

Fotó - Attis

A dobi rét tuán Kis-Farkas-kőt vettük célba, ahova egy jelöletlen, de jól követhető ösvény vezet  fel a meredek kaptatón. Útközben találtuk ezt a hatalmas lest is, ahova csak némi bátorság gyűjtés után visszafelé menet tudtam felmászni, mert az utolsó lépcsőfok elég távol volt az én magasságomhoz képest... :D A sziklaszirtre vezető meredek emelkedő után csodás panoráma volt a jutalmunk Kis-Farkas-kőn, és kicsit tovább haladva a tető irányába még egy extra kilátót is találtunk.

Szemközt, a völgy túloldalán Nagy-Farkas-kő magasodik, ez volt a következő célpontunk. Ide szintén nem jelzett, de jól követhető kicsit hosszabb, azonban jóval laposabban emelkedő ösvény vezet fel.

Nagy-Farkas-kőről hasonlóan szép panorámában volt részünk, természetesen Kis-Farkas-kőt láttuk premier plánban. Túl értelmeset képet nem igazán sikerült készítenem ugynais a nap épp szemközrt készült nyugovóra térni, ami nagyban korlátozta a fotó készítési lehetőségeimet (már ami a képességeimet illeti)...

Fotó - Gabi / kép címe: Hogyan fotózz sörrel a kezedben?!

Fotó - Attis

Nagy-Farkas-kőről már csak szépen visszacosorgtunk a Kácsra a Petőfi utcára a sárga tanösvény jelzést követve továbbra is és a sártengerrel hadakozva.

Útközben elhaladtunk az egykori Kácsi fürdő mellett is, ahova másnap Tamás extra idegenvezetést is tartot a kiscsapatnak. Betekintést nyerhettünk az egykoron szebb napokat meglét hatalmas tömegeket vonzó turisztikai célpont mára sajnos szinte telkesen az enyészetté lett épület komlexumába.

Kács-Tapolca fürdő létesítésének évét 1431-re teszik, a benedek (és pálos) rendi szerzetesek ekkoriban alakították ki a fürdőt és kezdték szervezni a falu búcsúját. Alkotóelemeit tekintve szerinte a tapolcaival és diósgyőrivel megegyező ásványos vize köszvény és csúzos nyavalyák ellen igen hasznos. Az 1930-as években megjelent útikalauzból megtudjuk, hogy a fürdőben ,-amely a későbbiekben a Postatisztek Országos Egyesületének tulajdonába került- 11 kabin volt 2-2 káddal, a tükörfürdő 4 meleg forrásból táplálkozó vizét 10 hl-es hatalmas üstökben 40-50 fokra melegítették és gyógyfüveket raktak bele, hogy így fokozzák hatását. A fürdővendégeknek az 1930-as években negyven szoba állt rendelkezésére Kácson 80 ággyal. Az egykori fürdőkomplexum mint fürdő sjanos már évek óta nem üzemel. 2008-ban a szabadtéri medencében víz helyett már nád volt.
/ forrás - Kács község honlapja

A túra időtartama: kb 3,5-4 óra volt nagyon kényelmes tempóban több megállóval
Túra hossza: kb 11,5 km
Szintemelkedés: kb 400 méter

Ha valami könnyű, nem túl hosszú, de látnivalókban gazdag túrára vágytok a Dél-Bükkben akkor bátran ajánlom ezt a körtúrát akár gyerekekkel is, biztos hogy nem fognak unatkozni és bőven teljesíteni tduják ők is ezt a nem túl hosszú távot.