Kőről kőre a Mátrában - végre egy teljesítménytúra

Hosszú kihagyás után október elején végre újra elmerészkedtünk egy teljesítménytúrára, nem máshova mint a Mátrába. Az útvonal egy részét már ismertük, és nekem személy szerint nagyon tetszett, így izgatottan vártam a "megmérettetést". Korán reggel indultunk a túra helyszínére, Mátrakeresztesre, és az autópályán még szakadó eső közepette tartottunk Gyöngyös felé... Volt bennem egy kis félsz, hogy talán jól elázunk aznap, de pár óra alatt szépen kialakult az időjárás és a zuhét is megúsztuk szerencsére.

Távból választási lehetőség ezúttal nem volt, 20 km ha tetszik teszik, ha nem nem kell menni... 20 km nem tűnik olyan vészesen soknak, de a szint mellé egész emberes volt, 1200 méter. Úgy, hogy közelében sem voltunk a Mátra legmagasabb pontjának, Kékestetőnek... Az útvonal érdekessége volt, hogy egy félútón ismét elhaladtunk a parkoló mellett, mert egy fura 8-as alakban vezetett az utunk, egyik hegyre fel, onnan le majd a túloldalt fel és újra le. A regisztráció a Fakanalas csárda melletti parkolóban volt és innen indultunk dél felé a piros kereszt jelzést követve, természetesen már az elején emelkedővel kezdtünk és néhol nem is volt épp kedvesnek nevezhető...

Eleinte még úgy nézett ki jó nagy zuhét kapunk a nap folyamán a nyakunkba, helyenként pedig köd rövidítette a látási viszonyokat. Volt valami egészen misztikus, mesébe illő hangulata a ködös erdőnek aznap, ahogy baktattunk a hatalmas fák lombkoronája alatt a ködhatárhoz közel.

Az első ellenőrző ponthoz, a Vadókás kövekhez eljutni kicsit trükkös volt, ugyanis nem jelzett turista örvény vezet ide, hanem a túrára kirakott szalagozást kellett követni. A csapat eleje úgy ahogy kell  figyelmen kívül hagyta ezt az információt az itinerről és teljes lendülettel haladt el a kereszteződés mellett, ahol le kellett térni a szalagozott ösvényre. Szerencsére még időben észrevettük ezt a mulasztást a sor végén, és nem sokat kellett visszafordulnia a siető részlegnek. A teljesítmény túra elnevezése is sokat sejtet abból, hogy a túra alkalmával szép kilátásokban lesz része az embernek, és szerencsére volt olyan kegyes az időjárás, hogy meg is csodálhattuk a panorámát a kövekről.

Első ellenörzőpont - Vadókás-kövek

A Vadókás-kövekre tett kis kitérő után a Vörös-kő bérc nyerge felé folytattuk tovább a túrát a piros jelzésen, majd a zöld kereszt jelzésre rátérve a Szalajkás tető irányába haladtunk.

A második ellenőrző pont a Határi réteknél volt, innen a sárga jelzést követve ereszkedtünk vissza Mátrakeresztesre a parkolóba.

A parkolóból a piros jelzést követve indultunk a harmadik ellenörző pont, Bárány-kő irányába. Ide egy viszonylag meredek ösvényen vezetett fel az út a végén pedig már itt is csak szalagozás jelezte a követendő irányt.

Mire Bárány-kőre értünk már csodás napsütésben sütkérezhettünk, és a felhőknek nyoma sem volt. Sokáig ugyan nem időzhettünk sehol sem, mert az idő igencsak szorított, ha szintidőn belül célba szerettünk volna érni, de egy pár percre azért lazítottunk itt is, és kiélveztük a napsütést és a mesés panorámát.

3. ellenőrzőpont - Bárány-kő

A Bárány-kőre tett kitérő után a piros jelzést követve Bagoly-kő, majd az Ágasvári turistaház irányába folytattuk tovább a túrát. Itt következett a túra második fárasztó szakasza, végig csak felfelé baktattunk az emelkedőn, majd a turistaháztól a kék jelzést követve értünk el Szamár-kőig, a negyedik ellenőrző pontig.

kilátás Szamár kő közelében a Newton szikláról

Az ötödik ellenőrzőpont Ágasváron volt, ahonnan ismét mesés kilátás tárult a szemünk elé a sziklaszirtről a környező lankákra. Kicsit fújt a szél, így itt nem időztünk sokat, na meg nem mellesleg az idő is szorított minket.

Ágasvártól már gyalog galopp volt a túra, innen már csak lefelé vezetett az út még egy kis kitérőt kellett tennünk Csóka-kőre, és szépen visszacsorogni a parkolóba Mátrakeresztesre. Nagyon ki volt centizve a szintidő, túl sok pihenőre és ráérős tempóra nem nem igazán volt ideje az embernek, mi elég cuppanósan körülbelül 6 és negyed óra alatt teljesítettük a 20 km-t 1200 méter szinttel (szintidő 6,5 óra volt)

Nagyon menő dombornyomott kitűzőt, és aoklevelet kaptunk a teljesítésért ilyen igényes kitúzőt még egy teljesítménytúrán sem kaptam eddig. :)

A túra időtartama: közel 6,5 óra kevés pihenővel tempós haladással
A túra hossza: kb 20 km
Szintemelkedés: kb 1200 méter

Ha változatos szép kilátásokban gazdag túrára vágytok a Mátrában én nyugodt szívvel ajánlom ezt az útvonalat, főként a "felső részt", azt jártuk be mi is legutóbb, amikor itt jártunk.