Körtúra a Zemplén lemgagasabb pontjára a Nagy-Milicre, és Fürzéri várba

Szeptember elején újabb Zempléni tútára adtunk a fejünket. Még ha egy megyében is lakunk a Zeplénnel, a hegység izgalmasabb része viszonylag messze tallálható tőlünk, időben legalábbis  mindenképpen. Nagyjából 2 óra autóút választ el minket a Zemplén keleti régióitól, így sajnos nem túl sűrűn jutunk el ide. 2020-ban három alkalommal is felkerestük a hegység ezen részét, és szuper túrákat tettünk itt is a Bükk mellett. Szeptember ejelén csodás nyári időben kirándulhattunk a Zemplén legmagasabb csúcsára a Nagy-Milicre, közben teljesítettünk egy OKT rész szakaszt és meglátogattuk Füzér mesés várát is. A túra útvonala mint szinte mindig a kirándulásötletek oldalról van, ami nagy segítséget jelent, ha nem a Bükkbe tervezünk épp túrát.

Már útközben, az autóból is megcsodálhattuk a falau felett 170 méterrel, egy meredek oldalú vulkáni kúpon magasodó Füzér várát.

A túránk a vár alatti parkolóból indult, így természetesen a túra végén nem hagyhattuk ki a várlátogatást sem. A parkolótól az Országos Kék túra kék jelzését követtük egészen  a Bodó-rétig. De ne siessünk ennyire előre, hosszúnak tűnő izzadságban és szuszogásban gazdag km-ek vezettek a túránk majdnem  legmagasabb pontjáig, a mesés közel 360 fokos panorámát nyújtó Kis-Milic csúcsán épült Károlyi kilátóig.

Eleinte nem volt túl megterhelő az út, kedves erdei ösvényen vezetett az utunk a hűs árnyékot adó fák lombkoronája alatt, néhol szép kilátást engedve a hegy lábánál elterülő Pusztafalura. Gondoltuk nem is lesz ettől lehezebb dolgunk, amiben nagyon nagyot tévedtünk. A Csata réti erdészháztól kezdődtek a megpróbáltatsaink, az ösvény egyre meredekebb lett, és közel 1,5 km-en keresztül tartott a szuszogtató kaptató egészen a Károlyi kilátóig.

Az első nagyobb pihenőnket a kilátóban ejtettük meg. Ránk fért már egy nagyobb szusszanás, mert nekem speciel szinte minden erőmet kivette a hosszú és meredek emlkedő, ami a Kis-Milic csúcsára vezetett. A 16,8 méter magas, tájba illeszkedő torony tartószerkezete rétegelt fenyőből készült, a járófelületet pedig tölgyfa borítja. A négyszögletes, háromszintű építmény legmagasabb járószintje 11 méteres magasságban van, ahonnan mesés, közel 360 fokos panoráma a jutalmunk a fáradozásokért. Csodás kilátás nyílik a Füzéri várra, a Zemplén északi vonulataira, és a Szlovák oldalra is. A kéktúra ezen pár száz méteres szakasza ugyanis a szlovák-magyar határon "egyensúlyozva" vezet, hol a szlovák, hol a magyar oldalról kerülgethetjük az országhatárt jelző kőoszlopokat.

A kilátót magunk mögött hagyva tettünk egy kis kitérőt a Zemplén legmagasabb csúcsára, a 895 méter magas Nagy-Milicre is, ahol kilátás sajnos nincs, csak egy hatalmas kő oszlop és tábla jelzi a csúcsot. A hetvenes évekig itt is működött ugyan kilátó, de az elhagyagolásnak köszönhetően összedőlt és sajnos azóta sem építették újra. A nagy Milicről a kék jelzésen folyatattuk tovább a túrát egészen a Bodó rétig, a Kék túra igazolópontig. Innen már csak lefelé vezetett az utunk, kényelmesen ereszkedtünk vissza Füzérre.

OKT pecsételőpont - Bodó rét

A Bodó rétnél letértünk az OKT kék jelzéséről és a Kék kereszt, piros sáv jelzésen folytattuk tovább az ereszkedést Füzér irányába a széles dózer utat követve.

Ahogy közeledtünk a várhoz több részen is mesés kilátás nyílt a vulkáni kúpon méltóságteljesen magasodó várépületre.

A jelzett ösvényt elhagyva az utolsó kb 1,5 km-en jelöletlen, széles erdészeti úton folytattuk a túrát a vár parkolóig.

A Várhegy alatti parkolóból jó negyedórás séta vezet fel egy szerpentinúton a várkapuig. Felvonóhidas kaputornyon keresztül érkezünk az Alsóvárba, ahol a pénztárat találjuk. Innen először falépcsősoron, majd sziklalépcsősoron kapaszkodunk fel a Felsővárhoz. Útközben pedig egyre szebb kilátás tárul a szemünk elé Zempléni-hegység legmagasabb vonulatára, a Nagy-Milic-csoportra. Az óratoronyként is funkcionáló kaputornyon keresztül jutunk be a Felsővár udvarára. A torony tetejéről pedig igazán páratlan kilátásban lehet részünk.  Bár Füzér vára egyik évben citrom díjat kapott a sokak szerint túltolt felújítási munkák miatt nekem már elsőre is nagyon belopta magát a szívembe ez a hegytetőn magasodó épület. A kiállítások szerintem teljesen rendben vannak, a berendezések visszaadják a kor hangulatát, a pazar panorámáról pedig már ne is beszéljünk. Azt hogy az újraépített rész színében kicsit elüt az eredetitől azt az idő vasfoga majd úgyis megoldja... Egyetlen kis szépséghibája van a várnak, hogy még egy büfé sem üzemel a területén, így a meredek emelkedők és hosszú lépcsősorok miatt kifáradtan megérkező turista nem tudja mivel csillapítani szomjúságát...

A túra időtartama (várlátogatással együtt): 6,5 óra volt, ebből a mozgásssal töltött idő 4,5 óra
A túra hossza: a tervező szerint kb 14 km, de az óra nagyjából 16 km-t mért
Szintemelkedés: kb 700 méter

Ha valami látnivalókban gazdag, nem túl hosszú, de annál fárasztóbb túrára vágytok a Zemplénben, akkor semmiképp se hagyjátok ki ezt az izgalmas kis karikát a várlátogatással!