Mályinka körtúra második felvonás

Tavaly ősszel ismerhettem meg a Csondró-patak völgyét Petinek hála, idén pedig felkerekedtünk, hogy újra végig jártuk a tavalyi túra útvonalát csak ezúttal egy kicsit nagyobb társasággal. Most sem kellett csalódnunk, az útvonal ezúttal is sok izgalmat tartogatott, mesés kilátópontokkal varázslatos őszi színekkel és vadregényes völgytúrával.

A Szentléleki parkolóból indultunk ismét, eleinte a betonúton haladtunk Bánkút felé, majd a kék rom jelzést követve indultunk el dél felé. Az első megállónk Nyír-kőnél volt, ahonnan megcsodálhattuk a túránk két későbbi megállóját, a Dédesi Várat és Kisvárat. A panoráma mesés volt, az egész erdő színes ruhába öltözött és a sárga, narancs, piros és zöld megannyi árnyalatában tündökölt, de ha ez még nem lett volna elég a látképet a völgyben megülő ködfoltok tették még különlegesebbé.

Fotó - Attila

Nyír-kő után Vásárhely-kő volt a következő megállónk, ahol talán még az előzőnél is különlegesebb látvány fogadott minket: a köd szinte kézzel fogható közelségbe került, és jóformán az orrunk előtt úszott el a szemközti hegyoldalak előtt. Természetesen elkészült az elengedhetetlen csoportkép is, és mindenki kedvére fotózhatott, tízóraizhatott.

Fotó - Attila

Fotó - Gabi

Fotó - Varga Csabi

A Mályinkai elágazáshoz érve mindenki eldönthette, hogy fel szeretne-e mászni a Kisvárra vagy inkább a Dédesi váron várja meg a kalandvágyókat. Tavasszal már jártunk itt, akkor is nagyon tetszett ez sziklaszirt, de most még szebb arcát mutatta meg. Ezúttal az ősz színeibe öltözött hegyoldalak sorakoztak  egymás után ameddig a szem ellát.

Amikor a fotós fotózza a fotóst

Távolban a Dédesi várhegy sziklaszirtje, ami a következő megállónk volt a túrán.

Fotó - Attila

A Dédesi várhegyről megcsodálhattuk a Kisvár sziklaszirtjét, ahova épp akkor kezdtek el felkapaszkodni a hegymászók, amikor mi eljöttünk. A kilótpont egyébként része a Bükk szirtjei túramozgalomnak is.

Bükk szirtjei igazolópont - Dédesi várhegy

A Mályinkai elágazáshoz visszatérve a sárga-kék majd a kék jelzésen folytattuk tovább a túrát Mályinka felé ereszkedve először a Vár-völgyön majd a Baróc patak völgyén keresztül.

Bükk forrásai igazolópont - Vár forrás

Útközben megpihentünk kicsit Mályinka határában a Bagoly hegyen Begyeleg kilátónál, ami sajnos olyan rossz állapotban van, hogy funkcióját nem tudja betölteni, lezárták és nem látogatható.

Mályinkában Sanyi kocsmájában ittunk egy életmentő kávét és újult erővel folytathattuk a túrát a legizgalmasabb és egyben lefárasztóbb szakasszal, a kék kereszt jelzést követve kapaszkodtunk vissza a Csondró-patak völgyében haladva Szentlélekre. Azt hiszem ettől vadregényesebb tájon nem is jártam még a Bükkben, mint ez a mesébe illő völgyecske az ember lába mellett csordogáló patakkal, a helyenként akadálypályát képező bedőlt fákkal és a buja zöld aljnövényzettel.

A Mária forrásnál tartottunk egy utolsó pihenőt, itt várták be a gyorsabbak a ráérősebb részleget. Innen már nem volt más dolgunk, mint a sárga-kék majd a kék jelzést követve visszatértnünk az autókhoz.

Bükk forrásai igazolópont - Mária forrás

A túra időtartama: kb 7 óra volt a kisebb pihenőkkel
A túra hossza: kb 19 km
Szintemelkedés: kb 800-900 méter

A tavalyi túra beszámolóját ITT találjátok. Most az egyik legszebb hétvégét sikerült kiválasztanunk a túrára, így még a tavalyinál is emlékezetesebb élményben lehetett részünk, a természet csodás színekben pompázott, napsütés a lábunk alatt elterülő ködpaplan pedig már csak hab volt a tortán.