Zejmár szakadék - Szlovák Paradicsom körtúra

Nagy kedvencem a Magas Tátra mellett a Szlovák paradicsom is, ha Szlovákiáról és túrázásról van szó, mert nem csak elérhetőbb közelségben van nekünk Miskolcról, de hihetetlül szép, és nem utolsó sorban nagyon kalandos túrákat lehet itt tenni. Nyáron ismét ellátogattunk ide, és ezúttal egy olyan részét fedeztük fel, ahol még nem volt eddig alkalmunk. Választásunk ezúttal a Zejmár szakadékra és egy itteni körtúrára esett, mert rég terveztem már meglátogatni a messziről már oly sokszor látott Imrikfalvi víztározót.

Egy meleg augusztusi napon érkeztünk a hűsítő völgyekkel átszőtt Káposztafalvi kartszba erre az igazán változatos és kalandos túrára. A túra Dedinkiből (Imrikfalváról) indult a tópartról A Dedinky hotel mellett elhaladó piros jelzést kezdtük követni Biele Vody irányába. Utunk tengernyi vadvirággal szegélyezett ösvényen vezetett a körülbelül 1,5 kmnyire lévő településig, ahonnan a kék jelzést követve léptünk be a Zejmár szakadék szurdokába. A szurdok bejáratánál kellett megfizetni a napi belépő díját is a Szlovák pardicsomba.

A  szurdokba belépve kezdődnek az igazi kalandok, utunk több helyen is a sziklába vájt tálcákon vezetett, néhol pedig létrák segítették a szintkülönbség leküzdését egy-egy magas sziklafal menén. Tériszonyosok kicsit hátrányból indulnak, de szerintem egyáltalán nem vészesek az itt lévő segédeszközök. Ha valaki ismerkedni szeretne a Szlovák Paradicsom hangulatával érdemes ezzel a szurdokkal kezdeni a felfedezést, mivel ez a legrövidebb a karszban, kevesebb mint 1,5 km.

Útközben teljesen véletlenül találtunk rá egy nem jelzett szuper kilátópontot is, ahonnan pazar panorámában lehetett részünk, amíg megpihentünk a kalandos létrákon és tálcánon való egyenyúlyozás után.

A vadregényes szurdokot magunk mögött hagyva a Geravy fennsíkra érkeztünk meg körülbelül 3 km megtétele után, ahol étterem, büfé, lovak és más állatok fogadtak minket. Mivel szuper tippet kaptam a túra előtt a nyuszikat illetően, így répával felszerelkezve érkezünk a tapsifülesek ketrecéhez egy kis etetéssel egybekötött simogatás reményében. Nos a nyulak egész bambák voltak, vagy csak degeszre ették már magukat, mert nem igazán törték mgaukat a finom falatokért...

Az állatos kalandok után a sárga jelzést követve haladtunk tovább a fennsíkon ahol épp egy futóverseny zajlott aznap. Utunk halatmas fenyvesekkel szegélyezett széles erdészeti úton vezetett szinte végig (a sárga-piros-zöld, sárga-zöld, sárga-kék-zöld, kék-zöld jelzés menén)  amíg vissza nem értünk a Sztracenai kanyonra partjára.

A Stracenai kanyon igazán hangulatos, van lehetőség itt SUP-ozni, csónakázni, fürdeni, a partján  pedig hangulatos vikkendházak sorakoznak, és igazán festői a környezet. Egyetértettünk abban, hogy itt el tudnánk képzelni mi is egy kis nyaralót magunkat... Innen pedig már csak a piros jelzést kellett követnünk, és vissza is érkeztünk az Imrikfalvi víztározó partjára.

És itt most annak a mondantnak kellene állnia, hogy a túra után pedig a tómenti éttermek egyikében ettünk egy jó szlovák juhtúrós sztrapacskát, amit egy jóféle barna sörrel öblítettem le, de sajnos vagy üres asztalt nem találtunk sehol, vagy levegőnek néztek a pincérek és oda sem jöttek felvenni a rendelésünket... Így maradt egy kis tóparton ejtőzés, majd hazaindulás a túra után. Szerencsére azoban egy másik kirándulás alkalmával volt lehetőségünk bepótolni az elmaradt lakomát...

A túra időtartama: kb 5 óra volt kényelmes tempóban pihenőkkel
A túra hossza: kb 11 km
Szintemelkedés: 560 méter

Ha szeretnétek megismerkedni a Szlovák Paradicsom hangulatával és mellette még egy jót strandolni is a túra után akkor bátran ajánlom ezt a nem túl nehéz körtúrát kezdésnek, garantálom, hogy nem fogjátok megbánni. Mi nem is sejtettük ezelőtt mekkora élet van itt a víztározó partján, és milyen hangulatos is ez a kis település a tóparton a karszt lábánál. Így rendkívül kellemes meglepetés volt amivel szembesültünk, amikor visszaérkeztünk a parkolóba a túra után. Megállapodtunk abban is, hogy mindenképpen visszajötünk ide a jövőben akár több napra is kiélvezni ezt a festői környezetet, és SUP-ozni a kanyonban.