Lillafüredi majdnem körtúra - bükki barlangok és források nyomában

Óév búcsúztatónak, 2019 utolsó túrájának egy lillafüredi körtúrát szántam, de a korai naplemente miatt idő szűkében sajnos rövidítenünk kellett és buszra szállni. Ettől függetlenül is szuper túra lett belőle és sok-sok Bükk barlangjai és források kódot zsebelhettünk be aznap.

Hámorból indultunk és elsőnek az út mellett lévő Herman Ottó barlangot ejtettük útba, hogy feljegyezzük az itt található kódot, majd a kék barlang jelzést követve kapaszkodtunk fel a viszonylag meredek kaptatón a Szeleta tetőre.

Bükk barlangjai igazolópont - Herman Ottó barlang

Az itteni Bükk szirtjei kódunk már megvolt, de a Szeleta-barlang kódját még nem jegyeztük fel, így következő megállónk a kilátótól elénk táruló látványban való gyönyörködés után az ősember barlang volt. A barlang érdekessége, hogy az első magyarországi, barlangi ásatások egyik helye, valamint egyike a négy, Magyarországon biztos és alapvető, régészeti leletegyüttest szolgáltató barlangnak.

Bükk szirtjei igazolópont - Szeleta tető

Bükk barlangjai igazolópont - Szeleta-barlang

A kód megszerzése után a piros omega, majd piros sáv és piros négyzet jelzést követve a Dolka nyereg érintésével, ereszkedtünk le a Forrásvölgy irányába. A piros omega jelzésen tettünk egy kisebb kitérőt a Szeleta zsombolyhoz is, melynek érdekessége, hogy fokozottan védett, és Magyarország nyolcadik legmélyebb barlangja.

Következő megállónk egy újabb kódhoz vezetett a Büdös-pest barlang személyében. A barlangot a piros négyzet jelzésből a piros omega jelzésen tett kitérővel kereshetjük fel a meredek hegyoldalban vezető szűk ösvényt követve. 1951-ben régészeti védelem alá helyezték, fokozottan védett, de szabadon látogatható.

Bükk barlangjai igazolópont - Büdös-pest barlang

A Büdös-pest kitérő után egy újabb kisebb kitérőt tettünk a piros kereszt / piros omega jelzést követve a Kecske-lyuk barlanghoz, ami az útról is látható. Szintén fokozottan védett, ez a második olyan bükk-vidéki barlang, amelyben eredményes régészeti ásatást végeztek.

Bükk barlangjai igazolópont - Kecske-lyuk barlang

A Kecske-lyuktól alig 100 méterre található Királykúti-sziklaüreget is felkerestük. Turista jelzéssel nem jelzett barlang révén a megtalálásában sokat segítettek az útról lekanyarodó kis ösvényt képező lábnyomok a hegyoldalban. Az útról jól látható, de nekem például eszembe sem jutna hogy ez is egy barlang...

Bükk barlangjai igazolópont - Királykúti-sziklaüreg

A kisebb kitérők után már menetirányban folytattuk tovább a túrát a Forrás völgyben a piros kereszt jelzést követve nyugati irányban. A következő kisebb kitérőnk a Flóra forráshoz vezetett a piros pont jelzésen haladva, néhány száz métert haladtunk felfelé mire elértük a kiépített forrást.

Bükk forrásai igazolópont - Flóra forrás

A kitérő után újra a Forrás-völgyben haladtunk, majd a Felső forrás mellett elhaladva a meredek kaptatón felérve kezdtük el keresni a Felső-forrási-barlangot. Mondtam az uramnak, hogy várjon meg nyugodtan a turista úton, amíg én elmegyek az 1-2 percre lévő barlanghoz az alig észrevehető szűk kis csapáson... Nos majdnem sikerült is az expedícióm, a térkép alapján a barlangnál álltam, ám mégsem találtam semmilyen kódot a bejáratnak vélt hasadások közelében. 10-15 perc elteltével az uram megunta, hogy csak kóválygok, mint gólyafos a levegőben a kódot a keresve, és elindult ő is a barlang irányába... Kicsit lentebbről kiáltott fel hozzám, hogy amúgy a szemem rendben van-e, mert itt van egy rohadt nagy barlang... És igaza volt, én csak valami felső nyílását találtam meg, és nem magát a barlangot... Csoda, hogy nem találtam a kódot sem...  Gyakorolni kell még ezt a jelöletlen barlang keresést úgy érzem...

Felső-forrási-barlang tetején, és a nyílások, amiket én bejáratnak véltem... :D

Bükk barlangjai igazolópont - Felső-forrási-barlang

A kis mérgelődés, káromkodás után haladtunk is tovább a piros kereszt jelzésen a következő igazolóponthoz, Dante poklához, vagyis az Udvarkői-barlanghoz. Kedves emlékek fűznek ehhez a helyhez, ennek a barlangnak a megkeresésével kezdtük túrázási pályafutásunkat akkor még térkép és mobilnet nélkül... Nos akadtak problémáink... ITT olvashattok róla bővebben. Jelölt barlangról van szó, a piros kereszt jelzésről a piros omega jelzés vezet a barlang bejáratához. Szintén fokozottan védett, a Bükk-vidék és az ország egyetlen szakadéktöbre, a beszakadt tetejű víznyelőnek a barlangterme látványos természeti jelenség.

Bükk barlangjai igazolópont - Udvarkői barlang / Dante pokla

kép korábbi havas téli túráról

Ismét a piros kereszt jelzésre visszatérve jutottunk el túránk utolsó igazolópontjaihoz a Csókási-barlanghoz és Csókás-forráshoz. Mivel először csak a Bükk forrásai összevont igazolófüzetet töltöttem csak le, így nem is tudtam, hogy a Csókás-forrásnál is található igazoló kód... Igazából csak véletlenül keveredtünk oda a barlangot keresve, de mikor megláttam a kódot egyből feljegyeztem, hogy megkeressem milyen túramozgalomhoz tartozik... Bükki források észak és dél, mint utóbb kiderült. A barlang megkeresése nem ment olyan egyszerűen, nem volt internet, és az ösvényt sem igazán találtuk perceken keresztül, valamint a rengeteg kidőlt fa sem segített a nyomra lelésben... Bár hozzátenném, hogy én elsőre is jó irányba indultam (igaz nem az ösvényen) és már majdnem ott jártam a barlang bejáratánál, amikor az uram visszafordított... Újabb kis bosszankodás, káromkodás és már majdnem lemondás után viszont csak meglett a bejárat és a kód is.

Bükk forrásai Észak igazolópont - Csókás forrás

Bükk barlangjai igazolópont - Csókási barlang

Mivel közel volt már a naplemente, ezért úgy döntöttük itt "befejezzük" a túrát, és nem gyalogolunk vissza Hámorra, hanem a Pisztrángtelepnél "kiszállunk" és az Ómassai buszra szállva térünk vissza az autónkhoz. A lefelé vezető piros kereszt jelzés sajnos le volt zárva fakitermelés miatt, így az autó úton tudtunk csak lesétálni a buszmegállóba. Ez egyébként azért is nagyon szomorú, mert a piros jelzésen is lett volna egy forrás kód Hárs-kútnál. :D

Az eredeti terv az volt, hogy a piros majd a zöld sáv jelzést követve ereszkedünk vissza Lillafüredre, majd a kék jelzést követjük Hámorig. Ez sajnos meghiúsult, de a fenti túrát kiegészítem a képzeletbeli útvonallal és plusz két nekünk egy héttel azelőtt begyűjtött így útba ejthető kóddal is.

Csókást elhagyva a piros sáv jelzést követve ereszkedünk, majd a Lencsés nyeregtől a zöld sáv jelzést követve a Lencsés forrást útba ejtve és a kódját feljegyezve térünk vissza a Hámori tó partjára. Itt továbbra is a zöld jelzés mentén sétálunk át a tó déli oldalára, ahol egy kisebb kitérővel kereshetjük fel az Eszperantó-forrást, amihez egy keskeny kis jelöletlen ösvény vezet fel a meredek hegyoldalban.

Bükk forrásai igazolópont - Eszperantó forrás

A tó partjára visszatérve a palota szálló előtt elhaladva, a függőkerten keresztülhaladva érjük el a Lillafüredi vízesés mellett található Anna barlangot, ahol szintén találunk egy igazolókódot. Innen pedig a kék jelzést követve térhetünk vissza Felsőhámorra.

Bükk barlangjai igazolópont - Anna barlang

A fiktív körtúra számszaki adatai:

A túra hossza: kb 16 km
Szintemelkedés: kb 800 méter

1. Szeleta tető / 2. Szeleta barlang / 3. Szeleta zsomboly / 4. Büdöspest barlang / 5. Kecske-lyuk barlang / 6. Király-kúti sziklaüreg / 7. Flóra forrás / 8. Felső-forrási barlang / 9. Dante pokla / 10. Csókási barlang / 11. Csókás-forrás / 12. Lencsés forrás / 13. Eszperantó forrás / 14. Anna barlang

Ha szeretitek a jelvényszerző túramozgalmakat, és örömötöket lelitek a kódgyűjtögetésben, akkor szívből ajánlom ezt a túrát is, mint az előzőket, mert sok-sok kódot begyűjthettek és sok izgalmas helyet felkereshettek közben a Bükkben, amikről lehet nem is tudtatok eddig hogy létezik. :)