Jávorkúti szösszenet - évindító sétafika

Évindító bükki kirándulásnak egy laza kis 5 km-es kört választottunk Sebesvízről Jávorkútra és vissza. A városban igazi jégbirodalom volt zúzmarás fákkal és bíztam benne, hogy ez fogad minket Sebesvíznél is. De sikerült kicsit elszámolni magam, ugyanis verőfényes napsütésben sétálhattunk aznap délután.

Sebesvíz panziótól a piros jelzést követve kapaszkodtunk fel Jávorkútra. Az út nem volt túl izgalmas, de jólesett a több napos köd után újra egy kis napsütés szóval inkább csak élveztem az arcomat simogató napsugarakat.

Jávorkúton majdnem elcsábultunk valami finomságra a fogadóban, de végül arra jutottunk jó lesz otthoni újévi lencse is a pocakunkba, és egy kis ténfergés, a panzió körül sétálás után a kék jelzésen folytattuk tovább a túrát. Szinte sehol sem volt mobilinternet, így kicsit kezdtem kétségbe esni hogy fogjuk megtalálni a két eltervezett barlangot, amikor GPS jellel is alig ment a legutóbb azoknál a barlangoknál, amikhez nem vezet jelzett út. A kiszemelt barlangok a Bolhási-víznyelőbarlang és a Jávorkúti-víznyelőbarlang voltak, érdekességük, hogy ezek összekapcsolásával jött létre a Bolhási–Jávorkúti-barlangrendszer, mely fokozottan védett, és a Bükk-vidék második leghosszabb barlangja.

Egy kis papíros térkép tanulmányozás és ráérzés után kiszúrtuk hol lehet a Jávorkúti víznyelőbarlang... Konkrétan ez a mondat hangzott el: "Ha én barlang lennék itt lennék..." És tényleg ott volt! A műút jobb oldalán egy rétes részen, ami kezdett lefelé lejteni. Ez tűnt fel nekünk, és lett gyanús a Csókási-barlang után. Az útról nem észrevehető, jelzés nem vezet ide és tábla sem jelzi merre találjuk. A megtekintéséhez engedély és technikai eszközök kellenek. Az aknarendszerében a lejutást létrák segítik.

Bükk barlangjai igazolópont - Jávorkúti víznyelőbarlang

A Bolhási víznyelőbarlangot viszonylag egyszerűen megtaláltuk, a műútról ennek sem látható a bejárata, de a térkép alapján egyértelműen azonosítható a holléte, körülbelül 400 méter távolságra nyílik a Jávorkúti-víznyelőbarlang bejáratától. A terméskőből épített bejárata egy fém ajtóval van lezárva.

Bükk barlangjai igazolópont - Bolhási víznyelőbarlang

A nap kezdett egyre alacsonyabban járni, a köd pedig egyre feljebb kúszni, így mire a kanyargó műúton leértünk Sebesvízre szinte be is sötétedett és a köd is egész sűrű lett. A térképen látható zöld jelzés egyébként nemrégiben megszűnt, mi már nem találkoztunk vele, (szürke festékkel le volt festve) és kiírás is figyelmeztetett erre a kereszteződésnél.

A túra időtartama: 2 óra volt kényelmes sétáló tempóban
A túra hossza: 5 km
Szintemelkedés: kb 170 méter

Ha egy könnyed kis sétára vágytok távol a város zajától kellemes környezetben, esetleg megennétek valami finomságot is, vagy innátok egy jó kávét, forró teát a kirándulás közben akkor ez a túra szuper alternatíva lehet.