Napsütéses tavaszi túra Kácsról Latorvár tetőre

Húsvét óta nem igazán lehet kijutni hétvégenként Lillafüred felé (legalábbis autóval) a Bükkbe, ezért kénytelen voltam más Bükki célpontok után nézni. Szerencsére a Bükk forrásai és Bükk szirtjei kihívások is tartalmaz dél Bükki igazolópontokat, így volt apropó más irányba indulni a megszokott Lillafüred helyett... És azt kell, hogy mondjam nem bántuk meg, csodás túra lett a megtervezett Kács - Latorvár kirándulás szikrázó tavaszi napsütésben sok-sok gyíkocska és zöldellő fák társaságában.

Március végére volt egy jó kis közös túránk tervezve Bükkszentkeresztről Kácsra, de sajnos a korona mizéria keresztül vágta azt is... Mivel életbe lépett a kijárási korlátozás és a ne találkozz másokkal felhívás így kénytelenek voltunk lefújni a rendezvényt, pedig nagyon vártam már... Szégyen szemre én sosem jártam még ezen a vidéken, ezért épp ideje volt meglátogatni a Bükk ezen szegletét is.

A falu központjából indultunk, a Petőfi Sándor kultúrház és  a Kanyar Csárda közti kereszteződésből. Az információs táblán pedig ott szerepelt minden aznapra tervezett célpontunk: Jézus kútja és Latorvár is. Nem is volt más dolgunk, mint végig követni a sárga és lila turista jelzést egészen Latorvárig. Pofon egyszerű, eltéveszteni sem lehet... Gondoltam én... De arról majd később, hogyan cáfolódott ez meg. Néhány száz méter kellett még a faluban megtenni, majd nagyjából 10 perc elteltével el is értük az erdő szélét.

Mária-forrás

Nem hagyott már nyugodni, és a poszt írási közben rákerestem mi lehet a lila M betűs turista jelzés, amivel az Avason és a Belvárosban is találkoztam már Miskolcon... Mindig is tudtam, hogy rendkívül hiányosak még az ismereteim túrázás témakörben, de a válasz teljesen megdöbbentett, amit a Tekeregj weboldalon találtam:

Keresztes (gótikus) “M” jelzés: Mária-út, a Mariazelltől Csíksomlyóig vezető spirituális turistaút jelölése.

Nagyjából egy km múlva értük el az első kódgyűjtő igazoló pontunkat a Jézus kútja forrást. Igazán hangulatos kis forrás kegyhellyel, paddal, virágokkal.

Bükk forrásai igazolópont - Jézus kútja

Japánbirs

A forrástól továbbra is a sárga és lila jelzést követtük tovább. Majd jött egy újabb "ismeretlen" jelzés (kék korona? és holdacska?), amivel már szintén többször is találkoztam, de erről sem tudtam pontosan mit jelölhet. Nos ha már így belelendültem, akkor megkerestem ezt is a weboldalon.

Kék bástya felett kék félhold jelzés A “Törökök nyomában” turistaút jelzése, Diósgyőri vár – Fényes tető – Bükkszentkereszt – Latorvár – Kács – Cserépfalu – Várkúti th. – Noszvaj – Kaptár kövek – Egri vár – Szarvaskő útvonalon. A 93 kilométeres túra az egykori török hadi és kereskedelmi utakon és azokat keresztezve halad. Itt nemcsak az elhíresült végvárakat kereshetjük fel, hanem ellátogathatunk a dél bükki borvidékre, a noszvaji barlanglakásokhoz, számtalan különleges kaptárkőhöz, vagy vallási és spirituális zarándokhelyre. Igazi történelmi időutazás ez a túra, ahol még itt-ott felfedezhetjük a török szekerek sziklába vésődött keréknyomait. / Tekeregj.hu /

Nos ha a Mária utat nem is, de ezt lehet egyszer bejárjuk... Szakaszokban persze, nem egyben :D ...

Rengeteg, de tényleg rengeteg les volt a környéken, szerintem legalább ötöt összeszámoltunk ilyen erdőszéli területek mellett...

Nos talán már mondanom sem kell, hogy még ezt az egyszerű, végig csak követni kell a sárga / lila jelzést túrát is sikerült egyszer benéznünk... Mentségünkre szóljon, hogy ismét egy olyan eset állt elő, hogy a széles erdészeti útról lekanyarodott egy szinte láthatatlan benőtt dzsumbujos ösvény, amin a jelzett út vezetett... Nagyjából 700 méter sétáltunk úgy, hogy ráeszméltünk egy ideje nem láttunk már jelzést...

Ennél e szép fenyves résznél fordultunk vissza, de nem bánom a kitérőt, mert nagyon tetszettek ezek a hatalmas fenyőfák, és még egy felsejlő őzet is láttunk a sűrűben, ahogy tovasietett a fák között... Mutatom mit nem vettünk észre... Azokat a pici nyilakat azon a vékony fán, amik arra a bokorral jóformán teljesen benőtt kis ösvényre mutattak...

Szerencsére nem túl sokáig vezetett ilyen mostoha körülmények között az út, nemsokára kiértünk egy tisztásra, majd elkezdtünk szépen ereszkedni lefelé Latorvár irányába. Na ez annyira mondjuk nem tetszett, mert tudtam, hogy akkor ez visszafelé egy fincsi kis emelkedő lesz, amihez akkor már semmi kedvem nem lesz valószínűleg. :D

Léleklyuk

Nemsokára elértük Latorvár pincesorát, innen újabb hegyi menet következett a tetőre a “Törökök nyomában” turistaút jelzést követve, de szerencsére ez nem volt túl hosszú. A Latorvár tetőre vezető úton egyébként ismertető táblákkal ellátott tanösvénnyel találkozhatunk, a szakasz ugyanis része a Sály Vízfő-tanösvénynek. A táblák segítségével még többet tudhatunk meg az egykoron itt fekvő késő bronzkori településről, a 10. századi sáncvárról Örsúr váráról, valamint az Árpád-kori kővárról Latorvárról.

Útközben kedvesen pózoló gyíkúrral is találkoztunk. Legalább 15-20 gyík suhant tova hangos robajjal a magas fűben az út során  amíg vele nem találkoztunk. Néhánytól majdnem szívrohamot is kaptam olyan hangosak vetődtek arrébb az út mellett. Őt viszont kicsit sem zavarta, hogy ott vagyunk, esküszöm szerintem még pózolt is kamerának...

Örsúr földvára egykoron itt emelkedett

A tetőre felérve megpihentünk kicsit, és élveztük a szikrázó napsütést, valamint a hűsítő szellőt. Innen már alig 1-2 percnyire volt csak a következő kódgyűjtő pontunk, Latorvár, a Bükk szirtjei kóddal.

Bükk szirtjei igazolópont - Latorvár (a kód ezeken a sziklákon van)

Kimentünk a sziklaszirtre is, és megcsodáltuk a kilátást Latorpusztára, aztán bőszen elkezdtük itt keresni a kódot a lakótorony maradványánál... Nos a kód nem itt van, hanem a legmagasabban lévő vármaradvány sziklán. Beletelt pár percbe, mire rájöttünk, hogy eljöttünk már mellette és észre sem vettük.

Miután nagy nehezen meglett a kód el is indultunk visszafelé ugyanazon az úton, amin ide érkeztünk.

Ösztörűs veronika

És az ibolya még mindig tart...

Útközben visszafelé megálltunk ennél a nem túl régi telepítésű szép rendezett sorokban álló erdőnél, és arra gondoltam mennyire király lenne, ha egyszer csak kikandikálna az egyik sorból egy őzike... Ha őzike nem is kandikált ki, de pár nyuszi előugrándozott az útra ezek közül a fák közül...

Visszafelé úton tettünk még egy kis kitérőt egy kilátással kecsegtető ponthoz, amit a térkép a szokásos kis virágszerű szimbólummal jelölt. Jelölt út nem vezet ide, és megnevezést sem találtam a térképen, de egy biztos, kár lett volna kihagyni ezt a mesébe illő panorámát.

Útban lefelé pedig egy újabb gyíkocska állt nekem modellt, egy zöld gyík... Ő az élénk színei miatt kicsit szimpatikusabb volt nekem, de nem engedett olyan közel férkőzni magához, mint fakóbb társa. Annak még a farkincáját is megsimítottam.

Visszafelé rövidítettünk kicsit, és nem a jelzett sárga-lila úton tértünk vissza a faluba, hanem Ortásnál a jelöletlen erdészeti úton ereszkedtünk le. Ez igazán szuper ötlet volt kivételesen, mert innen csodás kilátás nyílt a templomra, és a környező épületekre is.

A túra időtartama: kb 5 óra volt kényelmes tempóban
A túra hossza: kb 12 km
Szintemelkedés: kb 450 méter

Ha egy hangulatos, könnyedebb, nem túl hosszú, de szép kilátásokkal kecsegtető túrára vágytok a déli Bükkben, akkor bátran ajánlom nektek ezt az útvonalat. Bár jómagam sokkal jobban szeretem a körtúrákat (ez az érzés ezen a túrán is újra tudatosult bennem), ennél a nem túl hosszú távnál nem volt olyan zavaró. Igyekszem általában inkább körtúrákat tervezni, mert azokon végig fent lehet tartani az érdeklődést, nem úgy mint az oda-vissza jellegűeknél, ahol az ember újra átéli ugyanazt, csak visszafelé. Arról nem is beszélve, hogy ha ez nem egy csúcstúra, ahol tudom, hogy visszafelé nem kell majd jelentős emelkedőket leküzdenem, akkor még inkább zavaró tud lenni.