Simon Menyhért tiszteletkör

A járvány miatti szigorítások enyhítésének bejelentése után végre alkalmunk nyílt nem csak kettesben túrázni, és éltünk is lehetőséggel, hogy egy hosszabb túra keretében társaságban is kiránduljunk egyet. A választás egy érdekes útvonalra esett, egy miskolci tájfutó srác, Tugyi Levente kezdeményezése, ami az 1954-es Simon Menyhért születése című film kultikus helyszíneit járja be. Az uram azonban a hogyan kerüljük el minél többször a Fehér Sasba vezető utat címet adta a túrának...

Pár szó a filmről, amit szégyen szemre még nem láttam... De pótolása folyamatban van!

"Simon István erdész a Bükk egyik magaslati erdészházában él várandós feleségével. Tél van, az előrejelzés szerint nagy hóesés várható. Éva tapasztalatlanságból elmulasztja az utolsó alkalmat, hogy lejusson Egerbe, a kórházba, és megkezdődnek a szülési fájdalmai. Simon felkészül a szülés levezetésére. Bonta, a párttitkár irányításával megmozdul az egész Bükkalja: fel kell vinni az orvost és a bábát a nehéz szülés előtt álló fiatalasszonyhoz. A hó borította természetben óriási küzdelmet folytat erdész, favágó, vasutas, ló, ember és állat, hogy a kis Simon Menyhért biztonságosan megszülethessék."  - / forrás - Port.hu /

A túra Jávorkútról indult és a kék, a piros, majd a sárga jelzést követve közeledtünk Bánkút irányába elhaladva többek között Csipkéskút és Csalános tető mellett is.

Jávorkút

NATO radar a Felső Borovnyákon

Csipkéskút környéke

A Csalános tető környékén már igazán közel jártunk a Fehér Sashoz, de ekkor még nem ez volt a következő napirendi pontunk. Itt volt az első hogyan kerüljük el minél többször a Fehér Sashoz vezető utat irányváltoztatásunk. A Csalános-tetőről ugyanis először a Faktor rét, majd a Hármaskúti üdülő irányába indultunk.

Csalános-tető környéke, távolban a Petőfi-kilátó és az adótorony a Bálvány csúcson

A Faktor-réti Madonna korábban az erdei munkások imádkozó helye volt. Ma az idős bükk fatörzsén bronzból domborított Szűzanya-kép és keresztek, számos nyomtatott szentkép, koszorú található.

Faktor-réti madonna

Kis Huta rét

A Hármas kúti erdészház hosszú évtizedeken keresztül erdészek szolgálati lakhelyéül szolgált most azonban szálláshelyként üzemel. Az épület 4 fő befogadására képes, 2 db 2 fős szobával rendelkezik.

Fotó Pázmándi Peti

Volt egy rész, ahol sikerült kicsit letérnünk Levi trackjéről, de megérte a kis eltévelyedés, mert szuper helyen kötöttünk ki. A térkép szerint egyébként ez a jelöletlen ösvény, amire letértünk körbemegy a Huta-bérc körül, és meg is kellett állapítanunk, hogy legalább egyszer a jövőben fel kell fedeznünk ezt az útvonalat... Most azonban pár perc séta után visszafordultunk és megkerestük a helyes övvényt, a szintén a Huta-bérc oldalában futó Sárga + jelzést, ami fennsíki kisvasút egykori nyomvonalán halad.

A fennsíki kisvasút egykori nyomvonalán haladó sárga + jelzés a Huta-bérc oldalában

Olasz kapunál ismét "hogyan kerüljük el a Fehér Sas felé vezető utat" akció volt, és a Fekete-sári erdészház irányába fordultunk tovább ismét távolodva az "oázistól".

Olasz-kapu

Az Olasz-kapu sziklaátvágást Thurzó Gáspár irányításával 18 olasz hadifogoly végezte 1918-ban, hogy utat nyissanak egy kisvasútvonal építéséhez. A sziklafalban emléktábla örökíti meg a verejtékes munkát.

A Feketesári pihenőház egykor szintén erdészeti szolgálati lakás volt, ma viszont bérleményként hasznosított. A Fekete-sári erdészháztól a párhuzamosan futó kék + jelzésen tértünk vissza újra Olasz kapuhoz, ahol ismét "Fehér Sas elkerülő hadművelet" következett és a Sárga + jelzést követve az egykori siklópálya felső állomását vettük célba a Bükk fennsík szélén.

Fekete-Sári erdészház

Az egykoron a Bükk fennsíkot Szilvásváraddal összekötő siklópálya felső részén található siklóüzem meglepően jó állapotban van. A pályát eredetileg rönkszállításra kezdték építeni a Szilvásváradi kisvasúttal együtt több mint 100 évvel ezelőtt, egészen pontosan 1908-ban. Sajnos azonban a teherautók térhódításnak köszönhetően a pálya feleslegessé vált és az 1970-es években visszabontották, és a kisvasút útvonalát is megrövidítették, ami napjainkban már turisztikai célokat szolgál a Szalajka völgyben.

Egykori siklópálya nyomvonalának felső végpontja a siklóüzemmel

siklóüzem belseje

fahordó vagon

Az egykori nyomvonal maradványai

A siklóüzemtől már tényleg a Fehér Sas irányába indultunk az uram nagy örömére, és a sárga jelzést követve a Huta rét, a Faktor-rét és a Csurgói erdészház mellett elhaladva értük el a jó hideg sörrel és forró kávéval kecsegtető panzió épületét. Eddigre nem is tudom hányadszorra hangozhatott el a "Levi minek kellett neked erre futkorásznod?! Legközelebb lehetne valami rövidebb útvonal!" monológ az uramtól. :D

Huta rét, háttérben a Bükk 900-as csúcs Fodor-heggyel

A fiúk azt mondták jó lenne ha végigszaladnék a bálákon... Nos nekem sem kell kétszer mondani az ilyesmit. :D

A Csurgói erdészház szintén erdész lak volt, jelenleg 8 fős szálláshelyként üzemel. Bánkútról könnyen megközelíthető, én egész kedvet kaptam hozzá, hogy eltöltsek itt egy túrázással töltött hétvégét... Mondjuk egy Bükk 900-as csúcshódítással...

Csurgói erdészház

A Fehér Sasban megálltunk egy "bambira" kipihenni a fáradalmakat. Nagy öröm volt, hogy végre újra nyitva van, így mindenképpen be kellett ülni legalább egy sört és kávét meginni. Bánkútról pedig már nem volt más dolgunk, mint visszaereszkedni Jávorkútra végig a piros jelzést követve.

Bükk barlangjai igazolópont - Csipkéskúti víznyelőbarlang

A Csipkéskúti elágazás előtti szakaszon az ösvény mindkét oldalán tele volt a hegyoldal holdviolával, fantasztikus illat terjengett itt, mintha csak egy virágüzletben sétáltunk volna. Nagy kár hogy ezt a z illatorgiát képek sajnos nem tudják visszaadni...

A túra időtartama: kb 6-7 óra volt egy nagy pihenővel a Fehér Sasban, és több kisebbel útközben
A túra hossza: kb 20 km
Szintemelkedés: kb 750 méter (de sehol nem voltak túl meredek részek, inkább csak a hosszú távnak köszönhető a jelentős szintemelkedés)

Peti Strava linkje a túránkról (ezen a képen látszik, hogy csak két helyen néztük csak be az útirányt... :D)

Ha valaki kedvet kapott volna a filmhez EZEN a linken meg is nézheti.

A túrát bátran ajánlom azoknak is, akik nem látták a filmet, szuper útvonalon vezet, sok-sok érdekességet útba ejtve. Köszönjük az ötletet Petinek, és a kezdeményezést Levinek. :)