Havas márciusi Bükkfennsík körtúra 900-as csúcsokkal

Március végén ismét egy kis havazásban lehetett részünk, igaz nem túl sokban, de aki a kicsit nem becsüli a nagyot nem érdemli. Ezért a kicsi havat kihasználva újra Bánkútra terveztem egy Timi mércében mérve szerény kis túrát, mindössze egy Bükk 900-as csúcs pecséttel. Voltak félelmeim, hogy a napsütés a kis hó tömegeket fog majd vonzani, de szerencsére alig akadt társaságunk. Mondjuk ez szerintem inkább a túra útvonalának és a zárva tartó Fehér Sasnak volt köszönhető. 


Délelőtt 10 körül érkeztünk meg a panzió elé és parkoltunk le, hogy megkezdhessük az elhanyagolható szintemelkedést tartogató, nem túl hosszú 12 km-esnek tervezett vasárnapi kirándulásunkat. A tervezésnél mellőztem a közkedvelt "bükki köveket", és inkább kevésbé népszerű útvonalat választottam, ahol reményeim szerint nem sok túrázóval futunk össze. Így Szilvási-kőre és Istállós-kőre esett a választásom egy szolid körtúra keretében. A Parkolóból a sárga jelzést követtük a szánkópályán átvágva a Csurgói erdészház, a Faktor rét, majd a Huta rét mellett elhaladva egészen a Holló kő elágazásig.









Az elágazástól a Sárga háromszög jelzésen haladtunk tovább Szilvási-kő irányába. Az út eddig nem volt túl megterhelő, alig tartogatott némi szintemelkedést. Szilvási-kő irányába kezdett kicsit meredekebb lenni az ösvény, de ez sem volt túl vészes. Nagyon megörültem, amikor rájöttem, hogy háromszög jelzést kell követnünk, mert akkor az általában azt jelenti valami szép kilátást is megcsípünk a túra során. Most azonban kicsit átverve éreztem magam, ugyanis semmilyen sziklaszirtet nem találtunk! :( Mi voltunk csak esetleg bénák? Vagy tényleg nincs erre semmilyen sziklaszirt, vagy kilátópont amire a háromszög jelzésnek kellene utalnia...? Szentül meg voltam róla győződve, hogy utunkba fog kerülni egy sziklaszirt szép panorámával, de nem így történt. Viszont aznap is tanultunk valami újat: Szilvási-kő a Bükk legmagasabb pontja a maga 961 méterével, megnevezése pedig egészen új. 2014-ig ugyanis Istállós kő csúcsát tekintették a Bükk legmagasabb pontjának, de GPS alapú technológia segítségével bemérésre került az új pont, ami 2 méterrel előzi meg "kis testvérét" és a Szilvási-kő nevet kapta.


Szilvási-kő (961 m), a Bükk hegység legmagasabb pontja


Szilvási-kőről a sárga majd a sárga és zöld háromszög jelzést követve jutottunk "kis testvére", az Istállós-kő csúcsára.  Itt pedig végre bezsebelhettünk egy Bükk 900 pecsétet is az igazolófüzetbe. Istállós-kő a "könnyű" csúcsok közé tartozik, mivel ide jelzett turista út vezet fel, sajnos azonban nem túl sok ilyen  könnyű préda szerepel a huszas listán. A legtöbbért jól meg kell szenvedni... Nekünk halandó embereknek legalábbis mindenképpen... :D

Bükk 900 igazoló pont - Istállós-kő



Istállós kőről visszakanyarodtunk az ide vezető sárga és zöld háromszög jelzésre, majd a zöld háromszög jelzést követve ereszkedtünk le a hegytetőről, hogy a zöld sáv és kék kereszt jelzést követve induljunk visszafelé Bánkút irányába.





Olasz kapunál csalódottságomban, hogy nem volt szép kilátás elhatároztam, hogy sikerélmény gyanánt felkeresünk még két "útba eső" 900-as csúcsot, amolyan "középkategóriásat" az én elképzelésem szerint. Hogy mitől lettek "középkategóriásak"? Jelzett út ugyan nem, de valami kis térképen jelzett ösvény vezet fel rájuk. Az első áldozat pedig Fekete-Sárbérc volt. A kék jelzésen haladva szüntelen jobbra tekintgettem felfelé a mellettünk magosodó buckára, és egy éppen tökéletesnek tűnő ponton döntöttem úgy, hogy egy életem, egy halálom itt indulunk meg toronyiránt a hegynek, mert a GPS szerint pontosan itt, velünk szemben kell lennie a csúcsnak! Nos tökéletesen telibe trafáltam az irányzékot! Rettenetesen büszke voltam magamra, mert ahogy felértünk a tetőre, szinte egyből ott is volt a csúcsjelző tábla a bélyegzővel!


Bükk 900 igazolópont - Fekete-Sár bérc


Innen már gyerekjátéknak kellett volna lennie eljutni a Kis (vagy Mély) Sár-bércre, mert a térkép jelzett valami kis ösvényt a két csúcs között. Azonban annyira elbíztam magam az előző sikeren felbuzdulva, hogy teljesen rossz irányba indultunk el, és nem is leltük meg az ösvényt. Valahogy nagy nehezen kikeveredtünk végül a széles erdészeti útra, amiről felfelé vezet az ösvény a csúcsra, és szerencsére valami ösvény féleséget is leltünk végül, ami felvitt a Mély-Sár-Bérc csúcsot jelző táblához. Ekkor eldöntöttem, hogy be kell szereznünk egy iránytűt... Vagy legalább használni a telefonon lévőt...

Bükk 900 igazolópont - Mély-Sár-bérc


Az aznapi izgalmak itt be is fejeződtek, nem volt már más dolgunk, mint visszatérni a kék jelzésű turista útra, és egészen Bánkútig követni azt....





távolban a Bálványon magasodó Petőfi kilátó, ami szintén Bükk 900-as igazolópont



A túra számszaki adatai:

A túra időtartama: kb 4-5 óra volt
A túra hossza: kb 15 km
Szintemelkedés: kb 500 méter




A Fekete és Mély-Sár-bérc csúcsokat kihagyva igazi családbarát, kellemes kis hétvégi túra ez az útvonal. Az egyetlen komolyabb emelkedőt Szilvási-kő előtt kell csak leküzdeni, de azt sem nevezném igazán vészesnek. Lassabb tempóban pihenőkkel kényelmesen teljesíthető az a szakasz is bárki számára. :) Ha tömegmentes Bükk-fennsík túrára vágytok, akkor bátran ajánlom nektek ezt az útvonalat. Túl sok izgalom mondjuk nincs benne, de fejszellőztetésre és szabadban levésre tökéletes megoldás. 

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

 

Instagram

Üdv a világomban! ( :

Timi vagyok, természetkedvelő, lelkes (amatőr) fényképezőgép kattogtató.
A blogon a férjemmel, a #keménymag-gal, valamint a Béres-Péceli Tátra túra teammel tett külföldi és belföldi utazásainkról, túráinkról, olvashattok képes élménybeszámolókat.
Ha tetszik amit itt találsz és szeretnél értesülni a friss posztokról itt tudsz feliratkozni. -->