Ómassa - forrásvadász körtúra

Rendhagyó mobilos képekkel illusztrált poszt következik, ugyanis sikeresen otthon hagytam ma a fényképezőgépem, amikor a cuccaimat pakoltam... Azt hiszem szabadságra ment a józan eszem, más magyarázat nincs rá...  A Pisztrángosnál sikerült erre a tényre rájönnöm, és onnan már nyilván nem fordultunk vissza... Meglepően jól viseltem azonban a felismerést, nem kaptam dührohamot, és nem is bosszankodtam rajta a túra közben. Még önmagamnak is furcsa volt ez a nyugodt reakció...

Ismét kódgyűjtő túrára indultunk, ezúttal Ómassáról tettünk egy körtúrát öt forrás és egy barlang érintésével. Ahogy elindultunk Ómassáról a kék jelzésen az út menti háznál láttuk ezt a cicaformációt. Nem kevesebb, mint hat cirmos számolható össze a képen, ha szemfüles az ember...

Csodás napsütéses időben sétáltunk fel a kék jelzést követve a nem túl meredek emelkedőn a Jubileumi forráshoz. Ez volt az első megállónk és egyben első begyűjtött Bükki forrás kódunk is.

Jubileumi forrás - Bükk forrásai igazolópont

A kék jelzésen folytattuk tovább a túrát Szentlélek és a Pálos kolostor felé. Az emelkedő szerencsére továbbra sem volt túl megterhelő, csak úgy repültek a megtett kilométerek.

Szentlélekről már a piros jelzést követtük tovább a második igazoló pontot, vagyis Köspüs-forrást célba véve. Innen nagyrészt már síkban haladtunk vagy lefelé ereszkedtünk eleinte a fakitermelés után maradt széles traktornyomot követve a dagonyában. A piros sáv jelzésről a forrástól nem messze kellett áttérni a piros forrásjelzésre, ami elvitt Köpüs-forrásig.

Köpüs-forrás - Bükk forrásai igazolópont

Régóta szerettem volna már eljutni Köpüs-kőre, ennek pedig most jött el végre az ideje. Volt némi aggályom afelől, hogy megtaláljuk-e a jelöletlen ösvényt, ami a sziklaszirtre vezet, de egész ügyesek voltunk. Majd a szokásostól eltérő, illegálnak tűnő sárga háromszög jelzést is észrevettük, amikor sikerült rálelnünk a rendes ösvényre.

A panoráma pazar volt, azt hiszem kijelenthetem, hogy lett egy újabb kedvenc bükki-kövem. Talán még azt is merem mondani, hogy a második helyre lépett elő Három-kő után.

Távolban Magos-kő sziklaszirtje

Távolban a bánkúti NATO radar
Miután kiélveztük a csodás napsütést és a lélegzetelállító látványt ugyanazon az úton tértünk vissza a Köpüs-forráshoz, amin érkeztünk. Innen pedig a kék forrás jelzést követve ereszkedtünk lefelé, míg be nem csatlakoztunk a kék kereszt jelzésbe, amiről jobbra letérve egy erdészeti úton haladva értük el a Ferenc forrást, túránk harmadig Bükk forrásai igazolópontját.

Ferenc forrás - Bükk forrásai igazolópont

A Ferenc-forrástól tovább ereszkedtünk eleinte szintén erdészeti úton, majd a kék kereszt és kék-sárga jelzést követve értünk el a Helyi-ipari forráshoz vezető kék kereszt és a Garadnára vezető sárga kereszt jelzés kereszteződéséhez, ahol mi a kék jelzést követtük továbbra is.

A Helyi-ipari forráshoz meredek kaptató vezetett felfelé a kék kereszt és pisztráng tanösvény jelzésű útvonalon. Nem esett túl jól a szívdobogtató emelkedő, de szerencsére nem volt túl hosszú a szakasz. Egy magasleshez érve az út elkanyarodott, és meredek lejtőn folytattuk tovább utunkat a Helyi-ipari forráshoz.

Helyi-ipari forrás - Bükk forrásai igazolópont

A forrástól a kék jelzést követtük egészen addig, amíg nem kereszteztük az Ómassára vezető autóutat. Itt áttértünk az út és a kisvasút sín túloldalára, és a pisztráng tanösvény, majd a sárga forrás jelzés mentén haladtunk tovább a mérsékelt emelkedőn felfelé a Kisvasút végállomásánál lévő Szövetség-forrás irányába.

Szövetség-forrás - Bükk forrásai igazolópont

A kisvasút megállónál ismét rátértünk egy kis szakaszon az autó útra továbbra is a sárga jelzést követve, majd a Sebes-víz patak mentén kapaszkodtunk fel a sárga kereszt jelzést követve a Sebesvíz Keleti forrásbarlanghoz. Az út eleinte szinte a patakban gázolva vezetett, néhol sziklákon és farönkökön egyensúlyozva, majd egyre meredekebb kaptatóvá vált, ahogy közeledtünk a barlanghoz.

Sebesvíz Keleti forrásbarlang - Bükk barlangjai igauolópont

A "barlang felkeresése" kisebb kitérőt jelentett  sárga forrás jelzésen tovább haladva felfelé, de a kód feljegyzése után a sárga sáv jelzésen folytattuk tovább a túrát Ómassa irányába. Innen már szerencsére nem volt komolyabb emelkedő.... A falu közelébe érve kezdtünk ereszkedni, és a temető, majd a Kelemen Didák kápolna mellett elhaladva érkeztünk vissza az autónkhoz.

A túra időtartama: 5 óra volt kellemes tempóban, több kisebb megállóval az igazolópontokon.
A túra hossza: 13 km
Szintemelkedés: 800 méter

1. Jubileumi forrás / 2. Köpüs-forrás / 3. Köpüs-kő / 4. Helyi-ipari forrás / 5. Szövetség forrás / 6. Sebesvíz Keleti forrásbarlang

Kellemesen fárasztó, nem túl hosszú, ám szintemelkedésben bővelkedő túrát tudhatunk magunk mögött öt forrás és egy barlang kód begyűjtésével. Bátran ajánlom nektek is, ha valami izgalmasra és elhagyatottra vágytok, ugyanis egész nap alig találkoztunk csak pár emberrel. Hihetetlen jó érzés volt a városi zsongás és tömeg helyett csak a madárcsicsergést és patakzúgást hallgatni egész nap a friss levegőn "sétálgatva".