Mecsek körtúra - Panoráma úton a Babás Szerkövekhez

Múlt hétvégén ismét útra keltünk, és ezúttal az ország egy olyan tájegységébe volt alkalmunk egy kis betekintést nyerni, ahol eddig nem jártunk még. Csodálatos késő őszi napsütéses időben túrázhattunk a Mecsekben, egy izgalmas körtúra keretében. Izgatottan vártam már ezt a túrát, mert a leírás alapján ígéretesnek bizonyult, és szerencsére nem is kellett csalódnom, tényleg szuper volt az útvonal és a látnivalók is. További érdekességét pedig az adta a túrának, hogy teljesen új társasággal keltünk útra, így emiatt is izgatott voltam kicsit.

Pécs Magyarürög városrészéből, az Éger-völgyi parkerdő bejáratától indult a túra, és néhány perc elteltével el is értük az Éger-völgyi tavat a zöld jelzésen, ahol megejtettük az első megállónkat a "hosszú túra” után, hogy készítsünk egy csoportképet… Azt a következtetést vontuk le ekkor, hogy ha ilyen sebességgel és ennyi megállóval haladunk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy nem teljesítjük a kitűzött túrát…

Így a tótól kicsit nagyobb lendületet véve indultunk tovább az Éger tető irányába a zöld jelzést követve. Szerpentines úton kanyarogtunk felfelé a levelüket már lehullatott fák árnyékában, és a lankás emelkedőn nemsokára meg is érkeztünk az Éger-tetői kilátóhoz. Itt természetesen mindenki felmászott a fa építmény tetejére (nyilván egyszerre), és szemügyre vehettük többek között a szintén kilátóként üzemelő Pécsi TV tornyot is.

A kis pihenő után a zöld jelzést követtük továbbra is a Panorámaútra vezető piros elágazásig. Útközben meg kellett birkóznunk némi sárral és pár az úton heverő kidőlt fával is. Komolyabb emelkedőkkel nem kellett itt sem szembenéznünk, kedves lankás ösvényen vezetett végig az út.

Az elágazáshoz érve letértünk a zöld sáv jelzésről és a kilátópontot jelölő piros háromszög jelzést követtük tovább végig a panoráma úton. Nevéhez azonban csak részben hű az út, ugyanis sem útnak nem nevezném ezt a legtöbb helyen csak egyszemélyes nyomvonalú kis ösvényt, valamint a panoráma jelző is sántít kicsit ugyanis még így a lehullott levelű fák ellenére is csak alig akadt kilátás a környező tájra. Ettől függetlenül nekem nagyon tetszett ez a hangulatos kis utacska, ahol akrobatikus ügyességgel kellett kerülgetni a szembejövő turistákat olyan keskeny volt.

A panoráma út végén érkeztünk el a túra leglátványosabb részéhez, a Babás szerkövekhez, ahol lenyűgöző kilátás tárult a szemünk elé a hegy lábánál fekvő Kővágószőlősre. Itt pedig természetesen tartottunk egy hosszabb lélegzetvételű pihenőt, hogy kellőképpen eltelhessünk a pazar látvánnyal.

A kövektől a kék háromszög jelzést követve haladtunk tovább, meredek emelkedőn kapaszkodva fel a Jakab-hegyre. Ez a nem túl hosszú szakasz volt egyébként a túra legmegterhelőbb része, a tetőre felérve a kolostor maradványai mellett elhaladva viszont már csak lefelé vezetett az utunk. Először az OKT kék, majd a piros sáv, végül pedig a kék kereszt jelzést követve ereszkedtünk vissza az Éger-völgyi parkerdő bejáratánál lévő parkolóhoz.

Azt hiszem kijelenthetem, hogy szuper túrát sikerült végigcsinálnunk és a  kulcsszó a végig, mert már nagyjából mikor elindultunk mindenki azt hajtogatta, hogy ebben a tempóban vissza kell majd fordulnunk, és nem tudjuk végigcsinálni.  De az az igazság, hogy ha kicentizve is, de akkor is a teljes túrát teljesítve pont sötétedés előtt értünk vissza elégedett mosollyal az arcunkon az autókhoz.

A túra időtartama: kb 5 óra volt egy nagyobb és több kisebb pihenővel
A túra hossza: 13 km
Szintemelkedés: kb 600 méter

Csak ajánlani tudom ezt a túrát, mert nem túl nehéz, ugyanakkor élvezetés, és a kilátók szerelmesei sem fognak benne csalódni. Mi elég szűkösen voltunk idővel a késői indulás és a korai naplemente miatt, így Zsongor-kőre és a Jubileumi kereszthez már nem mentünk ki, de ha belefér az időbe érdemes ezeket is beiktatni a túrába.