Ómassáról Lillafüredre források és barlangok nyomában

Február végén csodával határos módon megtisztelt inket az időjárás még egy kis bükki havazással, így indultunk is túrázni ahogy alkalmunk akadt rá. Túránkat pedig források és barlangok mentén terveztük, hogy újabb kódokkal gazdagodhassanak az jelvényszerző kihívás igazolófüzetek.

Az autót Lillafüreden hagytuk a Hámori-tó mellett, ahol buszra szálltunk, és meg sem álltunk egészen Ómassáig. Innen indult ugyanis a túránk, a sárga jelzésű Száraz-völgyön keresztül Bánkútra. Már Ómassa határától egész havas volt a táj, és ahogy haladtunk felfelé a sunyin meredek völgyön keresztül úgy növekedett tovább szinte észrevétlenül a hó mennyisége is.

Az első kisebb kitérőnk a Meteor-forráshoz vezetett a sárga kör jelzésen, az út nem volt túl meredek, és nem is hosszú, így alig pár perc alatt fel is tűnt a láthatáron a kiépített forrás a veterán tanyával. A Meteor-forrást a Miskolci Vörös Meteor Turista Egyesület tartja karban, környékén asztalok, padok és tűzrakóhely is található.

Bükk forrásai igazolópont - Meteor-forrás

A kis kitérőnk után a sárga jelzésen folytattuk tovább a túránkat Bánkút felé. Az ösvény sajnos tele volt különféle méretű bedőlt fákkal, aminek a kerülgetése csak bosszúságot okozott.

A következő rövidebb, de annál meredekebb kitérőnk a Gyula-forráshoz vetetett szintén a sárga kör jelzésen. A Gyula-forrás Erdey Gyula emlékét őrzi, aki az első gondnoka volt a Bánkúti turistaháznak, a Magyar Turista Egyesület (MTE) diósgyőri Bükk osztály alapítótagja, több kiváló Bükk útikalauz szerzője. A forrás környékén nagy meglepetésünkre még hóvirágokat is találtunk, a jópár centiméter vastag hóból azonban éppen hogy csak kikukucskáltak, így alig vettük őket észre...

Bükk forrásai igazolópont - Gyula-forrás

Bánkút közelében kezdett egyre meredekebbé válni ösvény, a sípálya környékéhez érve pedig már kezdtem ezt kifejezetten unni. A lejtő aljában még az járt a fejemben, hogy egész kedvet kaptam egy kis szánkózáshoz, pedig nem kifejezetten szeretem a lejtőn való lesiklást... A síháznál viszont már határozottan tudtam, hogy biztosan nem másznék fel itt újra szívesen. Így meg kellett állapítanom azt is, hogy a szánkózás nem egy túl praktikus sport ebből a szempontból...

A túra legfárasztóbb szakaszának leküzdése után megpihentünk kicsit a Fehér Sasban, ittunk forrócsokit, kávét, söröztünk egyet és végül még ebédeltünk is. Mivel már egész sokáig van világos, öt után sötétedik csak, így az idő sem szorított minket, kihasználtuk a lehetőséget, hogy elidőzzünk egy kicsit ezen a hangulatos helyen.

A Fehér Sastban tett szieszta után Csipkéskút irányába indultunk a műúton, majd a susnyáson vágtunk keresztül és tértünk rá a piros-sárga jelzésű turistaútra kikerülve így a panziótól kezdődő emelkedő szakaszt.

A piros-sárga jelzésen hamarosan elértük a Csipkéskúti víznyelőt. Mivel ez a kódunk már megvolt pár hétről ezelőttről, így nem időztünk itt sokáig, haladtunk tovább Csipkéskút irányába a sajnos egyre csak ritkuló hóban.

Bükk barlangjai igazolópont - Csipkéskúti víznyelő

Egészen Csipkéskútig követtük a piros-sárga jelzést, itt tértünk rá a piros jelzésre, majd a piros-kékre amin leereszkedhettünk Jávorkútig.

Jávorkúttól a kék jelzésen haladtunk tovább a műúton, és a Sebesívzi elágazásig újabb két barlang kódot gyűjthettünk volna be, ha nem lettek volna már meg ezek is egy korábbi túránkról. A Jávorkúti-víznyelőbarlang és Bolhási-víznyelőbarlang mellett haladtunk el ugyanis útközben.

Bükk barlangjai igazolópont - Jávorkúti-víznyelőbarlang

Bükk barlangjai igazolópont - Bolhási-víznyelőbarlang

A Sebes-vízi elágazástól a sárga jelzést követtük továbbra is a műúton, és az első új barlang kódunkat nagyjából 1 km megtétele után találtuk az út mentén jobb kézre lévő Útmenti-víznyelőbarlangnál. Szerencsére az útról is könnyen észrevehető a barlang, így nem kellett sokáig keresgélnünk hol lehet a bejárata.

A Létrási-vizesbarlang már okozott némi nehézséget... Először nem jó bejáratot találtunk meg az úthoz viszonylag közel, mert itt nem volt kód. Így kénytelenek voltunk tovább bolyongani kicsit beljebb haladva, és így sikerült rálelnünk a helyes bejáratra, ahol rengeteg hóvirág fogadott bennünket. A kódot egyébként itt is alig vettük észre, pedig egész jól látható helyen volt, de nem közvetlenül  a bejáratnál. A Létrási-vizesbarlang a Bükk vidék negyedik leghosszabb barlangja, és fokozottan védett. A barlangban sok a cseppkő, egy része a turisták számára nyitott, a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság barlangtúrákat szervez a megtekintésére. A barlang idegenforgalom számára nem megnyitott szakaszainak a látogatása a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság engedélyével történhet.

A kamubejárat, itt nincs kód!

Bükk barlangjai igazolópont - Létrási-vizesbarlang

A Tuskós-barlang ismét nem okozott túl nagy fejtörést, mert közvetlenül az út mellett volt bal kézre, könnyen észrevehető helyen, és még barlang jelzés is árulkodott holléte felől. A bejárata balesetvédelmi vaskorláttal ellátott. Nincs lezárva, de a látogatásához engedély szükséges, barlangjáró alapfelszereléssel járható.

Bükk barlangjai igazolópont - Tuskós-víznyelőbarlang

Utolsó áldozatunk nem más volt,  a Létrás-tető zsomboly, vagy más néven Szepesi barlang. Annak ellenére, hogy jelöletlen út vezet ide egész egyszerűen megtaláltuk. Szerencsére jól kitaposott ösvény vezetett a barlang felé. A Szepesi–Láner-barlangrendszer fokozottan védett barlang, a Szepesi-barlang és a Láner Olivér-barlang összekapcsolásával jött létre a barlangrendszer. Magyarország 12. legmélyebb és a Bükk-vidék hatodik leghosszabb barlangja.

Bükk barlangjai igazolópont - Szepesi barlang

Hogy vigyünk még egy kis izgalmat a napba, és mivel egy túra sem igazi túra kilátópont nélkül, így utolsó megállónk  a Szent István kilátó lett, ahonnan megcsodálhattuk a Lillafüredre nyíló pazar kilátást. Ide is jelöletlen, de könnyen követhető út vezetett a barlangtól.

A kilátótól széles erdészeti úton kezdtünk ereszkedni a Hámori-tó irányába. Mivel közeledett a naplemente végül kicsit alternatív útvonalat választottunk, és az autó útról letérve toronyiránt céloztuk meg a tópartot a meredek hegyoldalban... A gát környékén lyukadtunk ki a kalandos ereszkedés után így átkeltünk a túlpartra és már csak egy kisebb séta választott el bennünket a parkolóban hagyott autónktól.

A túra számszaki adatia:

A túra időtartama: kb 7,5 óra volt egy nagyjából 1 órás sziesztával a Fehér Sasban
A túra hossza: kb 24 km
Szintemelkedés: kb 700 méter

1. Meteor-forrás / 2. Gyula-forrás / 3. Bánkút / 4. Csipkéskúti-víznyelő / 5. Jávorkúti-víznyelőbarlang / 6. Bolhási-víznyelőbarlang / 7. Útmenti-víznyelőbarlang / 8. Létrási vizesbarlang / 9. Tuskós-barlang / 10. Szepesi-barlang / 11. Szent István kilátó

Ha igazán "kódgazdag" túrára vágytok akkor ez egy remek alternatíva lehet, 2 forrás és 7 barlang kódot gyűjthettek be ezen az útvonalon...