Szilvásváradi körtúra - Megmásztuk a bükk legmeredekebb jelzett ösvényét

Június elején egy "kedves kis" túrára invitáltam a fiúkat. Legalábbis ezt mondtam nekik... Ilyenkor általában szabad kezet kapok túra útvonaltervezés során, és ez most is így történt. Nos többet lehet nem fog. :D Sikerült ugyanis azt hiszem a Bükk legmeredekebb jelzett túrista útvonaált megtalálnom. Már értem miért olvastam több oldalon is azt, hogy az Istállóskőre vezető zöld háromszög jelzés nem éppen kedves kis családi útvonal.

A szilvásváradi nagy parkolónál álltunk meg a benzinkút mellett, és innen indultunk el a túrára, ami eleinte természetesen a Szalajka völgyön vezetett. Sokáig haladtunk a sárga és zöld jelzésen a turisták között szlalomozva a beton úton. Útközben elhaladtunk a mini vadaspark, a pisztrángsütő és több tó mellett is.

Pisztránsütöde

Az első kódlelő helyünk a Szikla forrásbarlangnál volt, ahol barlang és forrás kód is található elvileg. ELVILEG! Sajnos csak a barlang kódját találtuk meg felfestve a fára.

Bükk barlangjai és forrásai igazolópont - Szikla forrásbarlang

Megálltunk kicsit a Fártyol vízesésnél is,  ahol mint mindig most is rengeteg turista volt. A vízesés kialakulása a mészkőnek és a csapadéknak köszönhető, ez a két összetevő hozta létre a 17 méter hosszú, tizennyolc lépcsőből álló mésztufagátat, amelyen a Fátyol-vízesés lezubog. Sokan járnak csodájára egész évben ennek a természeti csodának.

Gloriette-tisztás

A Sipovics tengerszemtől nem messze található a kisvasút végállomása, így a kényelmesebbek akár a vonatozást is választhatják, hogy eljussanak ide.  A Szalajka-völgy bejáratánál lévő Fatelep állomásról indul a vonat, vonal hossza közel 5 km, a végállomás pedig a Gloriette-tisztás. A harmincas években (majdnem 30 km hosszú vonalon) főleg a faanyag, és mészkő szállítására használták a vonatot. Sajnos azonban a teherautók térhódításnak köszönhetően az 1970-es években a kisvasút útvonalát megrövidítették, ami napjainkban már csak turisztikai célokat szolgál a Szalajka völgyben.

Sipovics tengerszem

Kisvasút végállomása

A tó mellett nem sokkal található a Szalajka forrásbarlang, ami a Szikla forrásbarlanghoz hasonlóan szintén Bükki barlang és forrás igazolópont is. Annyi fa ki volt itt azonban sajnos kivágva, hogy sem a barlnag sem a forrás kódot nem találtuk meg...

Bükk forrásai és barlangjai igazolópont - Szlajka forrásbarlang

A forrás mellől visz fel elvileg egy zöld jelzés az Istállóskői barlangf felé, amit jelöl is a térkép, azonban az ösvény vagy nincs karbantartva, vagy felszámolták (csak a térképről nem szedték le), mert eléggé be van nőve növényekkel és nagyon el van hanyagolva. Kicsit hülyén éreztem magam amikor itt kommandóztam fel és elértem a rendes zöld ösvényt amihez át kellett magam küzdenem ezen a fa korláton, és láttam az emberek tekintetén, hogy nem értik mit csinálok vajon éppen, és hogy kerültem oda ahol vagyok.

Sipovics tengerszem a mélységben

A barlanghoz vezető korlátos ösvény elég keskeny, alig lehet mellőzni a szembe jövőket, így kellő odafigyelést és türelmet igényel az itt haladás. Az Istállós-kői-barlang egyike a négy, Magyarországon biztos és alapvető régészeti leletegyüttest szolgáltató barlangnak, a Diósgyőrtapolcai-barlang, a Pes-kő-barlang és a Szeleta-barlang mellett. Fokozottan védett barlang régészeti jelentősége miatt és jelenleg az ország leglátogatottabb ősemberbarlangja. A fiúk ki is találták milyen jó biznisz lenne itt limonádét árulni, mivel a fárasztó meredek út után biztos mindenkinek jól esne a frissítő!

A barlang után kezdődtek az igazi izgalmak a zöld háromszög jelzésen. Kicsit olyan volt mintha az érintetlen őserdőben sétálnánk: hatalmas fák, dús aljnövényzet, meredek hegyoldal, magas páratartalom... Itt már azt hiszem kezdtek nem szeretni a fiúk...

A barlangtól nagyjából 1,5 km hegymenet után értük el a túra "csúcspontját". Nem éppen volt kedves az útvonal, ilyen hosszú meredek résszel nem nagyon találkoztunk még a Bükkben. Tulajdonképpen homok egyenest mentünk neki a csúcsnak, ettől rövidebb úton nem nagyon lehetne oda felmenni. :D A végén már Peti is azt mondta ez most annyira nem esett jól, ami elég nagy szó. :D A vége felé kedztem már elveszteni én is a türelmem és a kitartásom. Nem mentünk fel egészen Istállós-kőig, mert nem volt szükséges. Hanem rövidítés gyanánt egy a sárga jelzéssel párhuzamos erdészeti útra tértünk le, ami elhaladt az Ispán hegy és a Kukucskó hegy mellett.

Az egykori siklópálya gépházánál tértünk rá újra jelzett turistaútra. A sárga jelzés követve kezdtünk el ereszkedni a Szilvásváradra vezető autóúton. A hajtűkanyarban kaptunk egy kis kilátást is a Mátra felé, majd egy jó nagy, de szerencsére nem túl hosszú esőt is a nyakunkba. Mindössze 10-15 percig tartott, azalatt pihentünk kicsit, majd mintha mi sem történt volna csodálatos napsütésben folytathattuk tovább a túrát az aznapi legizgalmasabb célpontunk, a Gerenna vár felé.

Volt siklópálya gépháza

Az autóút melléől egy nagyjából 5-10 perces néhol kicsit meredek út vezet fel a Gerenna vár csúcsra a sárga háromszög jelzésen.

Nagyon belopta magát a szívembe ezt a bükki szirt (bár mondjuk melyik nem...). Teljesen odavoltam érte, imádtam a nyugodt környezetet, a színeket, a kilátást, a napsütést... Egyszóval mindent. Itt pihentünk kicsit, élveztük a napsütést (hogy éppen nem esik), a panorámát, na meg a csúcssört.

Bükk szirtjei igazolópont - Gerennavár

Távolban felselik a ködpára mögött Kékestető

Távolban Bélkő sziklái

A pihenő után visszatértünk a beton útra és ezen ereszkedtünk tovább a Kalapaton található Milleniumi kilátó felé.

A kilátóhoz egy nagyjából 5 perces meredek köves út vezet fel az auóút mellől a kék jelzésen, ahonnan mesés kilátásban lehet részünk. A legfelső szintről 360 fokos panoráma nyílik a Bükk zöldellő hegyvonulatai és Szilvásvárad irányába is. A kilátóba belépőjegy váltása szükséges , ami ottjártunkkor 500 Ft volt.

Kilátás Gerenna várra

A kliátóból leérve az autóútra sikerült kicsit elbambulnom és nem a tervezett irányba menni tovább. Innen a tervek szerint ugyanis a kék jelzésen kellett volna visszaereszkednünk a Szalajka völgy bejáratához, de sikerült a beton autóúton menni, ami "némi" kitérőt jelentett. Így viszont megnézhettük újra a Gerenna várat és a Milleniumi kilátót is.

Gerenna vár

Milleniumi kilátó a Kalapaton

Mire visszaértünk a völgy bejáratához már farkas éhesek voltunk ezért kerestünk egy szimpatikus kajáldát és be is dobtunk egy jó kis hambit, hogy pótoljuk az elégetett kalóriákat. :D Isteni volt a hamburger, csak ajánlani tudom az Antik Faloda Burgerest a Lovas stadionnal szemben az Egri út túloldalán.

Pacik úton hazafelé az út mellett Szilvásváradtól nem messze:

A túra időtartama: kb 6,5 óra volt egy nagyobb pihenővel a Gerenna várnál (és egy sor bojongással a Szalajka barlangnál ahol nem hagyott nyugodni, hogy nem találom a kódokat...)
A túra hossza: kb 21 km lett a kitérőnek köszönhetően
Szintemelkedés: kb 1000 méter

Ha Szilvásváradon jártok semmiképpen se hagyjátok ki a Szalajka völgyben tett sétát vagy kisvonatozást. Ha nem érzitek magatokban a csít, hogy gyalog menjtek fel a Gerenna várhoz vagy a Kalapat hegyre, akkor behjatási engedély megfizetése után akár autóval is fel tudtok menni a beton úton egészen Olasz-kapuig. :)